Efter dagens beslut av Helsingfors tingsrätt att inte ge en dom når vi kapten Davit Vadatchkoria som nu befinner sig hemma i Georgien.
– Jag är glad över att Finland har bevisats vara en verklig rättsstat. Domstolen lät sig inte påverkas av det politiska trycket på en fällande dom.
I runt ett halvt år var de brottsmisstänkta befälen, kaptenen samt första och andra styrman, på oljetankern Eagle S belagda med reseförbud och fick således inte lämna Finland.
Svenska Yle har träffat kapten Davit Vadatchkoria ett flertal gånger under den här tiden.
Under våra samtal har han uttryckt oro. Han har anat sig till press på Finland att statuera ett starkt exempel och ta i med hårdhandskarna mot misstänkta händelser på Finska viken.
– Det här utslaget visar att Finland står starkt för de europeiska värderingarna, säger Vadatchkoria.
Ville myndigheterna visa musklerna?
Att oron för politisk press har funnits kan kopplas till myndigheternas kraftiga agerande då de med beväpnade styrkor bordade fartyget.
En dramatisk video av bordningen släpptes av myndigheterna långt innan förundersökningen av händelsen var avslutad. Detta är sällsynt och kan ses som ytterligare ett tecken på att myndigheterna använde fallet för att visa musklerna utåt.
Till listan kan även läggas att statsminister Petteri Orpo uttalat sig i amerikanska TV-programmet 60 minutes om fallet. I programmet berättar Orpo hur han gett grönt ljus till Gränsbevakningen att använda ”alla verktyg de har” i samband med operationen mot Eagle S under julhelgen 2024.
Knappast slutet på sagan om Eagle S
Davit Vadatchkoria har tidigare lyft fram kritik mot myndigheternas agerande. Det finns strikta regler för hur man ska bete sig på ett fartyg lastat med 35 000 ton bensin. Vadatchkoria menar att tungt beväpnade styrkor som firar ner sig från helikoptrar lätt kan leda till en katastrof ombord.
Rederiets advokat Herman Ljungberg säger till Svenska Yle att myndigheternas agerande borde utredas.
Biträdande riksåklagare Jukka Rappe ville inte kommentera tingsrättens dom under fredagen. Han säger till Svenska Yle att åklagarna kommenterar den först nästa vecka.
Domen har ännu inte vunnit laga kraft eftersom parterna fortfarande kan överklaga den till högre instans.