Start

Politiker om isbrytar­affären: Bra – men det finländska kunnandet får inte försvinna till USA

Tidigare minister säger att det har tagit 20 år att komma till skott – men nu fanns momentum.

Ett collage på politikerna Ville Skinnari, Veronika Honkasalo och Sakari Puisto.
De finländska politikerna Ville Skinnari (SDP), Veronika Honkasalo (VF) och Sakari Puisto (Sannf) ser alla positivt på isbrytarsamarbetet mellan Finland och USA. Bild: Silja Viitala / Yle, Markku Pitkänen / Yle

Fyra isbrytare byggs på varven i Raumo och Helsingfors och leveransen ska ske 2028. De övriga sju byggs i USA.

Näringsminister Sakari Puisto (Sannf) säger att isbrytarsamarbetet med USA får mycket stor inverkan ekonomiskt.

Puisto medger ändå att det kan finnas risk för att det finländska isbrytarkunnandet försvinner till USA, men här bör man komma ihåg att det inte går att flytta hur som helst.

Kunskapen finns hos underleverantörerna och hela ekosystemet runt omkring.

– Den know-how som finns har byggts upp under en lång tid och är starkt förankrad här, säger Puisto.

Det teknologiska kunnandet kan nu utvecklas ytterligare genom samarbetet med USA. På lång sikt stärker USA så klart sitt kunnande vad gäller isbrytarna, konstaterar Puisto.

Den know-how som finns har byggts upp under en lång tid och är starkt förankrad här

Näringsminister Sakari Puisto

Veronika Honkasalo (VF) är medlem i riksdagens utrikesutskott.

Honkasalo anser att isbrytarnyheten var positiv, men att vi ännu vet ganska lite eftersom vi inte känner till innehållet i samarbetsavtalet.

Också Honkasalo är mån om att skydda det finländska kunnandet.

– Hur ser patentlösningarna ut? Hur skyddar vi isbrytarkunskapen på lång sikt så att Finland tillverkar isbrytare också i framtiden?

Honkasalo undrar också hur man tänker ta hand om arbetsförhållandena på varven, om man får en beställning av den här omfattningen.

”Finland har väntat länge”

Ville Skinnari (SDP) är också medlem i utrikesutskottet och tidigare utrikeshandels- och utvecklingsminister (2019–2023).

Skinnari konstaterar att Finland har väntat länge på detta genombrott i isbrytarsamarbetet, åtminstone i 20 år – och nu fanns momentum.

– Jag är jättenöjd, tack regeringen och presidenten!

Att det har tagit så lång tid har enligt Skinnari många orsaker: det finns många olika frågor som måste klargöras och den amerikanska lagstiftningen ställer sina begränsningar.

I dagens värld måste man jobba tillsammans och utveckla saker gemensamt, säger Skinnari.

– Viktigast är att man jobbar hela tiden på alla nivåer – på politisk nivå, businessnivå och tjänstemannanivå. Isbrytarna är ett bra exempel på detta.