Hangö börjar motvilligt bolagisera vårdfastigheterna: ”Helst hade vi låtit bli”

Hangö stad har nu beslutat att bolagisera flera av de fastigheter som hyrs ut till Västra Nylands välfärdsområde. Staden hade helst låtit bli bolagiseringen, men lagen kräver det.

en stor grupp mänskor utanför ett äldreboende
Servicehuset Astrea hör till fastigheterna som bolagiseras. Bilden är från en friluftsdag år 2023. Bild: Helena von Alfthan / Yle

Det är Servicehuset Astrea och dagcentralen, Hangö brandstation samt hälsocentralen och rådgivningen som nu bolagiseras. På det sättet anpassar sig staden till de krav som lagen ställer och skapar en tydlig struktur för ägande och förvaltning.

I och med att fastigheterna bolagiseras innebär det att de inte längre ägs direkt av kommunen. I stället överförs de till ett separat fastighetsbolag som kommunen äger.

Bolaget ansvarar sedan för uthyrning och förvaltning av fastigheterna. För välfärdsområdet, som hyr fastigheterna, innebär det ingen förändring eftersom hyresavtalen fortsätter att gälla som tidigare.

Staden har anlitat konsultföretaget KPMG för att allt ska gå rätt till. Nästa steg är att en auktoriserad fastighetsvärderare värderar fastigheterna för att fastställa marknadsvärdet. Efter det grundas det nya bolaget och en styrelse tillsätts.

Staden hade helst undvikigt bolagisering

Enligt staden har det funnits en viss osäkerhet kring lagens krav och helst hade man undvikit bolagiseringen om det varit möjligt. Efter utredningar har det ändå blivit klart att det inte finns några hållbara skäl att låta bli.

Det är just nu kö till handelsregistret, så staden vill snabba på ärendet. Det nya fastighetsbolaget måste nämligen registreras där. Många andra kommuner håller på med motsvarande arbete att bolagisera vårdfastigheter.

Stadsstyrelsen i Hangö har nu gett klartecken för att gå vidare med bolagiseringen och kanslichefen samt koncernekonomichefen fortsätter arbetet.