Start

Välfärdsområdet söker nya lokaler för verksamheten i Vasa stads fastigheter

Efter årsskiftet får Österbottens välfärdsområde inte längre hyra fastigheter direkt av kommunerna. Kommunerna borde bolagisera fastigheterna som välfärdsområdet hyr.

En modern byggnad med röd tegelsten, omgiven av välskötta trädgårdar och cykelparkering, med en välkomnande ingång och flaggstänger framför.
Österbottens välfärdsområde har flyttat ut en del av sin verksamhet från Dammbrunnsområdet i Vasa. Bild: YLE/Sofi Nordmyr

På Vasa stad har man beslutat att inte bolagisera sina fastigheter. Från Dammbrunnsområdet har till exempel hälsostationen och vårdavdelningarna redan flyttat bort.

Men välfärdsområdet har fortfarande en hel del verksamhet kvar där, som rådgivningsverksamhet, diabetesmottagning, seniormottagning och minnespoliklinik, terapi- och psykologtjänster, mun- och tandvård, förvaring av avlidna samt sitt arkiv.

Nu letar välfärdsområdet efter nya lokaler. Välfärdsområdet skrivet i ett pressmeddelande att det nuvarande hyresavtalet kan förlängas medan välfärdsområdet söker lämpliga lokaler.

– Det är inte lätt att hitta nya lokaler, eftersom de måste vara lättillgängliga för våra kunder, men också lämpa sig för verksamheten och servicen, säger sektordirektör Pia-Maria Sjöström i pressmeddelandet.

Hyresavtalet för huvudbrandstationen kan förlängas tills den nya brandstationen blir klar.

Vasaesplanadens tandklinik kan fortsätta verksamheten i sina nuvarande utrymmen.

Ungdomsstationen Klaaras lokaler är till salu och enligt välfärdsområdet kan verksamheten troligen fortsätta på den nuvarande platsen med en ny hyresvärd.

Vasa stad och Österbottens välfärdsområde har haft svårt att komma överens om fastigheterna eftersom staden vill ha tidsbundna hyresavtal på 20 år, medan välfärdsområdet vill ha tillsvidareavtal med en uppsägningstid på tolv månader.