EIF Platinum har köpt aktier för 37 200 euro, berättar styrelseordföranden Nicke Lindgren.
Föreningen har köpt 310 aktier i Ekenäs Idrottsförening Ab. Det här ger EIF Platinum 18,09 procent av rösterna i aktiebolaget EIF.
Aktiebolaget driver herrlaget EIF:s verksamhet och EIF Platinum är en ideell förening som stöder utvecklingen av elitfotboll och fotbollskultur i Västnyland. EIF:s fotbollsherrar spelar i ligaettan och fortsätter där nästa säsong.
Lindgren säger att föreningen inte får något i gengäld för de verksamhetsbidrag som betalas ut åt aktiebolaget, men nu kommer man att få något för de aktier man köpt.
– Köpet är ett medvetet val då vi fram tills nu inte har haft någon officiell position i aktiebolaget. Jag vet inte om vi får en styrelseplats, och det är inte heller ett kriterium, men nu tar vi ett ägaransvar.
Vill föreningen påverka aktiebolaget nu när ni är näst största ägare?
– Det kan man i så fall göra via en styrelsepost om vi får en, eller i något annat organ, svarar Lindgren utan att ge exempel på när föreningen vill påverka.
Han konstaterar att det är i bolagsstämman som man har makt då man röstar enligt den procent aktier man äger, i styrelsen har var och en en röst.
EIF Platinum fick nog
Föreningen vill i alla fall åstadkomma en förändring i och med aktieköpet, säger Lindgren. Man vill ge en positiv signal efter den senaste turbulenta tiden inom fotbollen i Ekenäs.
– Vi konstaterade att nu jävlar räcker det. Nu måste det hända något positivt.
Lindgren tänker bland annat på den process som pågår mellan Raseborgs stad och aktiebolaget.
Centrumplan i Ekenäs uppfyllde inte kraven som ställdes då EIF avancerade till ligan 2024. EIF-bolaget hyrde en läktare för cirka 40 000 euro och bolaget tyckte att staden då borde efterskänka en skuld på samma summa. Det har Raseborgs stad inte gått med på utan lämnat in en stämningsansökan.
Fotboll på toppnivå trots allt
I ett pressmeddelande om aktieköpet nämner Lindgren också ”föreningen EIF:s styrelseordförandes utspel i medierna”.
I början av oktober berättade Niklas Busk, ordförande för föreningen Ekenäs IF, som sköter den övriga fotbollsverksamheten, att han ställer sig bakom Raseborgs stad då staden inleder en rättsprocess mot aktiebolaget.
Busk sa till Yle Västnyland att han har bristande förtroende för aktiebolagets styrelse.
Nicke Lindgren säger att EIF-fotbollen ska vara på topp trots allt som pågår.
Då blir det kaos i den operativa organisationen
Nicke Lindgren om situationen i aktiebolaget
Efter intervjun tar Lindgren kontakt på nytt för att förtydliga hur föreningen EIF Platinum kommer att påverka verksamheten nu när man är näst största ägare i aktiebolaget.
Nicke Lindgren skriver i ett meddelande att föreningen eftersträvar en klar och konsekvent ägarlinje.
”Då man går in som ägare i ett bolag så bör man vara lyhörd för den linje som existerar, men man ska också vara tydlig med hurdan ägarlinje man själv strävar efter. Det finns förutsättningar för konstruktivt samarbete om de här linjerna är likadana.”
Lindgren säger att det uppstår konflikter mellan ägarna då man har olika syn på hur verksamheten ska bedrivas.
”Då blir det kaos i den operativa organisationen. Den som skapar kaos ska på allvar överväga i vems intresse det är att fortsätta.”
Fotbollsligan är målet
Föreningen EIF var den näst största ägaren innan EIF Platinum köpte 310 aktier. Nicke Lindgren anser att det före Platinumföreningens inträde rådde en tydlig oenighet i aktiebolaget. Han säger att det syntes genom ”det utspel EIF rf:s styrelse gjort i medierna”.
”Det var onödigt och kommer aldrig att hända med Platinum som ägare.”
Lindgren säger att föreningen nu vill ha en sansad och målmedveten linje där aktiebolaget har som mål att EIF:s fotbollsherrar kommer tillbaka till fotbollsligan och stannar där för gott.
Artikeln uppdaterades efter klockan 18.20 med Nicke Lindgrens förtydliganden om hur föreningen EIF Platinum vill agera som ägare i aktiebolaget EIF.