Linda Sällström meddelade att hon kommer att avsluta sin karriär på en presskonferens i Tammerfors i dag. Hon är Finlands bästa målskytt i landslaget genom tiderna med 64 fullträffar. Hon är också alla tiders etta i antalet landskamper med 155 matcher för Finlands damlandslag.
– Det här pågående lägret är mitt sista med landslaget. Jag avslutar min karriär i höst, säger en tårögd Sällström.
Att gå ut med beskedet gör att slutet på karriären plötsligt känns konkret.
– Det var ett väldigt känslosamt beslut för mig, vilket säkert blev tydligt. Det här är något som jag gått och tänkt på länge, men jag har alltid skjutit undan tankarna, konstaterar 37-åringen för Yle Sporten.
– Nu är dagen kommen och att säga det högt gör att det känns mycket mer sant. Nu börjar allt sjunka in.
Spelade i tre EM
Sällström inledde sin landslagskarriär 2007. Trots tre allvarliga korsbandsskador under årens lopp spelade hon i tre EM-slutspel, 2009, 2022 och 2025. Hon missade EM 2013 på grund av skada.
Vad har landslaget betytt för dig?
– Allt. Framför allt har det varit en stor ära att representera Finland. Det finns inget finare.
– Och mina 18 år i landslaget motsvarar ju en hel livstid för de yngsta lagkamraterna, skrattar skyttedrottningen.
Höjdpunkterna i karriären kom i landslagsdressen.
– Det är såklart de tre mästerskapen jag fått uppleva.
– Hemma-EM 2009 var fantastiskt, men samtidigt var jag ung och hade blicken mot framtiden. Det gjorde att jag inte riktigt kunde njuta av stunden.
– Att få uppleva EM 2022 efter korsbandsskadorna var jättestort för mig.
Tog upp Gaza i samband med avskedet
Hon inledde sin seniorkarriär med moderklubben Tikkurilan Palloseura redan som 13-åring. Under sin första fulla säsong i ettan gjorde hon 35 mål på 19 matcher.
Sällström har spelat merparten av sin klubblagskarriär i Sverige. Hon representerade Djurgården, Linköping och Vittsjö i totalt elva säsonger innan hon flyttade till Paris FC. Efter tre säsonger i den franska ligan flyttade hon till HJK.
Sedan 2022 har hon spelat för Vittsjö igen, samtidigt som hon studerat till läkare i Lund. Läkarstudierna hoppas hon ha klara inom ett par år.
Landslagsprofilen är också känd som en person som säger vad hon tycker. I samband med dagens besked passade Sällstrom på att kritisera Finlands regering för att godkänna händelserna i Gaza.
– Det här kommer att vara en dyster period för mänskligheten och enligt mig står Finland på fel sida av historien. Finland står vid sidan och ser på då tusentals civila och barn dör. Jag kan inte stå här och inte säga vad jag tycker då jag har fått ordet, slog Sällström fast under presskonferensen.
Inspel som dessa hoppas hon att folk också minns henne för.
– Jag vill bli ihågkommen som en vass målskytt som också stod för upp för mänskliga rättigheter.
155 landskamper och 64 mål är svårslagna siffror – vad händer inom dig då du hör dem?
– Klart att jag är stolt, men samtidigt är det två matcher kvar där jag ännu kan höja ribban och göra det svårare för andra att slå siffrorna.
Linda Sällström avslutar sin glansfulla landslagskarriär i och med dubbelmötet mot Danmark. Finland spelar på hemmaplan på fredag och returmötet är i Köpenhamn nästa vecka. Matchparets vinnare spelar i A-divisionen i Nations League nästa säsong.