Vasa stad får betydligt mindre respons om kollektivtrafiken än tidigare. Likväl ger en färsk kundnöjdhetsenkät sämre betyg än tidigare.
Trafikchef Pertti Hällilä tar kundnöjdhetsenkäten med ro. I år ger enkäten som genomfördes i somras kollektivtrafiken betyget 3,1 av 5. I fjol låg betyget på 3,2.
– Betyget har gått ner en aning. Fler skolelever än tidigare hade åsikter om bussturerna i rusningstider. Då är bussarna rätt fulla, säger Pertti Hällilä.
Vad tänker ni göra åt saken?
– Det är främst morgonavgångarna på linje 5 från Kråklund som är kritiska. Vi har nu försökt åtgärda det genom att sätta in en större buss på morgonturerna och ha fler avgångar, säger Hällilä.
Försöket med större buss och fler avgångar inleddes i våras och fortsätter åtminstone över vintern.
– Det här är rätt dyrt för oss, vi måste fundera om vi har råd med det eller inte eftersom vi har gjort en del andra åtgärder också.
Hällilä räknar upp att de försökt förbättra tidtabellerna för linjerna 1 och 7, samt att linje 12 går till Sunnanvik.
Körstil och tidtabell drar ner betyget
Enkäten fick fler svar än i fjol. Av de 546 personerna som svarade på enkäten är en klar majoritet yngre än 45. Nästen hälftan av de svarande är under 25 år gamla.
Bland delområdena i enkäten har resultaten sjunkit mest för förarens hjälpsamhet och för körstil. Även punktligheten och tidtabellens lämplighet fick låga betyg.
Bland de utvecklingsförslag som lämnades in i samband med enkäten nämns bland annat att tidtabellen måste hållas och att det ska vara möjligt att följa bussarna i realtid på en karta. I dag syns bussarna inte alltid på kartan.
Vasa stad arbetar för att kollektivtrafikens bussar också ska börja synas på Googles kartor, men det tar tid, menar Hällilä. De har också justerat tidtabellerna med någon minut för att de ska hålla bättre.
Färre ger feedback
Via sidan feedback.vaasa.fi kan invånarna lämna in respons om olika saker. Under tiden 1 januari till 22 oktober i år har tre meddelanden kommit in som gäller specifikt kollektivtrafiken. Under samma tidsperiod i fjol var antalet responsmeddelanden 197, medan det för tre år sedan under samma antal månader kom in tusen meddelanden om kollektivtrafiken.
Pertti Hällilä säger att de har diskuterat saken och noterat att antalet respons har minskat. Han tror inte att det beror på att folk inte hittar till responssidan, utan snarare på att folk är nöjdare än tidigare.
– Riktningen är riktigt bra. Vi har lyckats åtgärda situationen. Om vi jämför med sommaren 2022 eller vintern 2023 har mycket förändrats på den tiden.
Vasas kollektivtrafiknämnd informeras om kundnöjdhetsenkäten på sitt möte på onsdagen. Beslutsförslaget är att rapporten ska antecknas för kännedom.
Brukar du använda dig av kollektivtrafik? Hur tycker du att den borde fungera? Kommentera gärna!