President Alexander Stubb säger att försöken att få slut på Rysslands anfallskrig mot Ukraina har gått framåt.
– Under den senaste veckan – där det såg lite illa ut ett tag – har det nu gått åt rätt håll. Jag vågar påstå att vi är på rätt spår, sa Stubb till journalister på torsdagen.
Han uttalade sig under ett besök i Seinäjoki i Södra Österbotten.
Stubb konstaterade att det sett svajigt ut de senaste dagarna när USA:s president Donald Trump pratat turvist med Rysslands Vladimir Putin och sedan Ukrainas Volodymyr Zelenskyj.
– Att mäkla fred kräver tålamod, och det finns stunder så man vill slå huvudet i väggen, men man går framåt, sa han.
”Slår mot företag som möjliggör kriget”
Stubb sa att han tror att uppgifterna om dålig stämning på mötet mellan Trump och Zelenskyj förra veckan är lite tillspetsade.
Enligt honom har Zelenskyj inte sagt någonting till de europeiska ledarna om att det skulle ha varit något konstigt på mötet.
Stubb välkomnade USA:s färska sanktioner mot de ryska bolagen Lukoil och Rosneft och sa att sanktionerna mot dem kom som en bonus.
Lukoil äger också Teboil, som har ungefär 400 bensinstationer i Finland.
– Syftet med sanktionerna är att slå till mot de företag som möjliggör Rysslands anfallskrig mot Ukraina och som möjliggör den ryska krigsindustrin. Det är därför det görs, och hoppas Ryssland nu blir tvunget att reagera, sa Stubb.
Artikeln är en översättning av STT:s artikel Stubb: Ukrainan rauhanpyrkimyksissä on edetty myönteiseen suuntaan. Översättning: Lena Härmälä