Här är Linda Sällströms känslor efter sista hemmamatchen: ”Besvikelse, skam och tacksamhet”

Linda Sällström stod tudelad efter sin sista landskamp på finländsk mark. Tacksam för hyllningen – fruktansvärt besviken över det spelmässiga magplasket.

Linda Sällström tackar publiken.
Linda Sällström hoppas på en positivare avslutning i landslaget då Finland möter Danmark på tisdag. Bild: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

TAMMERFORS. Linda Sällströms 156:e match för Finland blev en frontalkrock i en dansk bergvägg.

Då anfallsveteranen blev utbytt efter en timmes spel formade hon sina händer som ett hjärta – och det bultade av många känslor efter 1–6-förlusten i Nations League-playoffet mot Danmark.

– De första tankarna efter matchen var besvikelse och skam, säger Sällström till Yle Sporten.

Det är med tårarna nära som Sällström beskriver en speciell kväll. Matchen och prestationen blev ett magplask, men avtackningen som hon fick efteråt berörde henne.

– Jag är så glad och tacksam. Efter presskonferensen i tisdags har jag blivit överöst med så mycket kärlek – från nära och kära, men också från främlingar. Så många har tagit sig tid att skriva väldigt fina hälsningar.

– Nu då jag står här och ser tillbaka på allt så är största känslan ändå tacksamhet.

Linda Sällström tackar publiken.
Linda Sällström har gjort sin sista landskamp i Finland. Bild: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Hur var det att förbereda sig då du visste att det här var sista landskampen på hemmaplan?

– Det gick ändå riktigt bra, jag såg på det här som vilken match som helst. Allt fokus låg på att prestera. Och jag ska ju spela en landskamp till, så jag har inte gråtit mer efter presskonferensen.

Gick i samma fälla som tidigare

Rent sportsligt blev alltså Sällströms sista framträdande på finländsk mark en enda stor missräkning. Danmark tog ledningen tidigt, fyllde på två gånger om före paus och gled ifrån till en storseger efter paus.

Sällström skräder inte med orden då hon ger sin bild av insatsen.

– Ingenting fungerade om man tittar på resultatet.

– Vi har haft stora problem med lag som försvarar sig kompakt hela året – och nu backade Danmark hem ganska mycket och lät oss ha bollen i backlinjen. Vi har inte lyckats skapa målchanser mot lag som spelar på det sättet. De hade scoutat oss väldigt bra.

Med sex insläppta mål får ingen i defensiven heller godkänt.

– Vi förlorade alldeles för många dueller och de gjorde mål på nästan alla anfall. Det är inte okej.

”Vill inte avsluta så här”

Sällström var lagkapten i sin sista hemmalandskamp – och det gjorde allt ännu värre, tycker hon.

– Jag kände ett extra ansvar och jag tar det ännu hårdare, att det är mitt fel att det blev så här. Vi hade gärna bjudit publiken på något helt annat. De hade förtjänat mycket mer.

Landslagskarriären tar slut i Köpenhamn i en match som sportsligt inte har någon nerv. Finland var på förhand utmanare i ett dubbelmöte med Danmark och efter 1–6 i Tammerfors är det kört.

Sällström slår fast en sak inför resan till Danmark.

– Jag går och lägger mig med revanschlusta. Jag vill inte avsluta så här i landslaget. Jag vill avsluta med en seger.