Våren 2025 såg det lovande ut för Emeliehemmets återkomst till Karleby. Det fanns bygglov för ett nytt gemenskapsboende på Sjukhusgatan och välfärdsområdet stod i beråd att inleda en upphandling av servicen.
Men där stannade det.
Ett år efter att den gamla delen av serviceboendet revs väntar man fortfarande på att byggandet av ett nytt ska komma i gång. Allra ivrigast väntar förmodligen invånarna i det intilliggande seniorboendet Park & Plaza. Många av dem hade räknat med att kunna använda sig av servicen i Emeliehemmet.
– Vi är jättebesvikna. Varje gång jag kommer in hit får jag frågan om jag har hört något nytt. Ännu har jag inte kunnat ge något glädjande besked, säger Margita Lukkarinen.
Lukkarinen är ordförande för föreningen De Gamlas Hem i Gamlakarleby Stad, som sålde Emeliehemmet till Folkhälsan 2017. Några år senare stod seniorboendet Park & Plaza klart, och tanken var att hyresgästerna i huset skulle utnyttja Emeliehemmets vård- och restaurangtjänster.
Det tog slut 2022 när Folkhälsan stängde serviceboendet. Planen var ändå hela tiden att Folkhälsan skulle komma tillbaka, och i mars 2025 beviljades bygglov för ett nytt serviceboende i tre våningar.
I väntan på att det står klart försöker föreningen fylla de luckor som finns med tillfälliga lösningar.
– Vi har anställt ett vårdbiträde som kan stå till tjänst med stödtjänster, men absolut inte med vårdtjänster. Och ingen restaurang har vi heller, där har vi också provisoriska lösningar, berättar Lukkarinen.
Upphandling före årsskiftet
Folkhälsan står för byggandet av det nya gemenskapsboendet, medan Mellersta Österbottens välfärdsområde Soite upphandlar servicen.
Soites styrelse behandlade ärendet i april. Då föreslogs att man skulle inleda upphandlingen, så att Folkhälsan skulle kunna fatta sitt beslut om att börja bygga. Slutligen returnerades ändå ärendet för ny behandling.
Sedan dess har det inte hänt värst mycket konkret.
– Vi har haft problem med tidtabellen, eftersom vi har haft en del personalförändringar på upphandlingsenheten. Därför har saken dragit ut på tiden, säger Soites socialdirektör Tarja Oikarinen-Nybacka.
Även Soites ekonomiska situation och höstens omställningsförhandlingar har påverkat situationen. Enligt Oikarinen-Nybacka siktar man på att inleda upphandlingen före årsskiftet. Tanken är att Soite köper nya boendeplatser på Emeliehemmet från och med 2027.
– Nästa år har vi inte ekonomiska möjligheter att köpa in mer, säger Oikarinen-Nybacka.
Hon konstaterar att det finns ett stort behov av boendeplatser för äldre. Kön är lång såväl till gemenskapsboende som till serviceboende med dygnetruntvård.
Folkhälsans investeringsbeslut hänger i sin tur på att Soite ska inleda sin upphandling av servicen i det nya gemenskapsboendet.
– Så fort en upphandling har publicerats deltar vi i den. Vi hoppas att det är en upphandling som också möjliggör det koncept vi har visionerat i Karleby, säger Anna Litonius, vd på Folkhälsan Välfärd.
Boende livet ut
Visionen som Litonius hänvisar till handlar om ett gemenskapsboende med hybridmöjlighet. Det innebär i praktiken att invånarna kan lägga till tjänster vartefter vårdbehovet förändras. På så sätt ska man kunna bo kvar i samma lägenhet ända till livets slutskede.
Modellen med hybridboende används redan vid bland annat Brummerska hemmet i Helsingfors, men i Mellersta Österbotten är konceptet helt nytt. Socialdirektör Tarja Oikarinen-Nybacka säger att det finns många bra aspekter i modellen, men att den samtidigt har sina utmaningar.
– Det blir en del att anpassa när en del klienter ska ha dygnetruntvård, medan andra har det som ett gemenskapsboende. Att få ihop helheten blir en utmaning.
Folkhälsan Välfärd som ska stå för serviceproduktionen är ett icke-vinstdrivande bolag och subventioneras inte av samfundet Folkhälsan, utan verkar på samma villkor som andra aktörer.
Skulle det gå så att Folkhälsan Välfärd inte vinner upphandlingen av service vid Emeliehemmet står man plötsligt inför ett helt annat beslut.
– Det betyder ju att vi inte kan förverkliga ett gemenskapsboende i Karleby på det sätt som vi har tänkt, säger Anna Litonius.
Är det i så fall en försäljning av tomten som ligger närmast till hands?
– Jag vågar inte spekulera i det här skedet.
”Det var definitivt ett misstag”
Enligt Margita Lukkarinen är det viktigaste ur föreningens synvinkel att Folkhälsan fattar ett beslut, så att man vet hur man ska gå vidare. Drar Folkhälsan i bromsen har man redan funderat på alternativa lösningar.
– Någon måste bygga och stå för den här servicen också i fortsättningen. I och för sig kan det vara vår förening, men också någon privat aktör.
Lukkarinen säger att efterfrågan på svenskspråkiga boendeplatser för äldre är stor i Karleby. Nyligen har två lägenheter i Park & Plaza blivit lediga, och det är redan många intresserade som har hört av sig.
Om och när Emeliehemmet återvänder till Karleby är det som ett tvåspråkigt gemenskapsboende.
– Vi litar på att våra politiker i välfärdsområdesstyrelsen ser till att behoven för svenskspråkiga faktiskt tillgodoses, säger Lukkarinen.
I våras berättade du att du slagits av tanken om det var ett misstag att sälja Emeliehemmet. Hur känner du om saken nu?
– Det var definitivt ett misstag. Hade vi vetat det vi vet idag skulle föreningen aldrig ha sålt. Vi skulle ha valt andra lösningar i det skedet.
Hon tillägger att föreningen har haft ett långt samarbete med Folkhälsan. Den bästa lösningen – både för föreningens och för Karlebysvenskarnas del – skulle enligt Lukkarinen vara att Folkhälsan kommer tillbaka.
– Det är prio ett, definitivt. Men det är klart att vi också måste snegla på andra möjligheter.