Start

Nokia-aktien rusar efter Nvidias miljard­investering: ”Vi måste se nätverk på ett nytt sätt”

Strategiskt partnerskap mellan amerikanska Nvidia och finländska Nokia fick båda bolagens börskurser att stiga.

Nokias paviljon med en lysande logo på en en teknologikonferens.
Tisdagens nyhet fick Nokias kurs att stiga kraftigt. Bilden är från Nokias paviljong i Barcelona i mars 2025. Bild: Joan Cros / Reuters

Nokia Abp:s styrelse har fattat beslut om en riktad aktieemission som innebär att det amerikanska teknologiföretaget Nvidia investerar en miljard amerikanska dollar (cirka 860 miljoner euro) i Nokia-aktier.

Enligt ett pressmeddelande från Nokia innebär investeringen en bekräftelse av ett strategiskt partnerskap mellan de två företagen och som syftar till att leda marknaden för AI-baserade radioaccessnätverk (AI-RAN) samt stödja utvecklingen av datacenternätverk.

Mätt i börsvärde är Nvidia för närvarande världens mest värdefulla bolag. Nvidia tillverkar bland annat mikrochipps och har sett efterfrågan på sina produkter öka kraftigt tack vare AI-boomen.

Nokias vd Justin Hotard tog i ett investerarsamtal på tisdagskvällen fasta på att utvecklingen inom AI innebär nya behov för mobilnätverk. Enligt honom måste framtidens nätverk klara av att hantera intelligens, inte bara överföra data.

En man i kostym och kort hår i närbild.
Justin Hotard har varit vd för Nokia sedan april. Bild: Petteri Bülow / Yle

Hotard sa att dagens nätverk i princip behandlar alla enheter på samma sätt, med undantag för prioriterade tjänster som handlar om allmän säkerhet.

– På det stora hela utgår vi ifrån att alla apparater är en variation av en mobiltelefon. Men i en framtid med intelligenta, sammankopplade autonoma apparater och olika behov och applikationer kan vi inte se alla apparater som homogena, och det betyder att vi måste se nätverk på ett nytt sätt.

Nokia-aktien rusade

Nvidia tecknar Nokia-aktierna till en kurs på 6,01 dollar per aktie. Arrangemanget innebär att Nvidia kommer att äga 2,9 procent av företagets aktier.

Affären med Nvidia fick Nokias aktiekurs att stiga rejält på tisdagen. Kursen steg med över tio procent också förra veckan efter att Nokia offentliggjort ett bättre kvartalsresultat än väntat.

En grafisk framställning av Nokias aktiekurs 15.10–28.10.2025: från att ha legat vid drygt 4,5 euro steg kursen först över fem mitt i perioden och sedan, 28.10, med 20,9 procent till över 6,5 euro.
Bild: grafik av Laura Merikalla / Yle

På Helsingforsbörsen landade aktien 20,9 procent på plus, men kursen fortsatte att stiga i USA. Klockan 22 finsk tid låg Nokia crygt 23,6 procent på plus på New York-börsen.

Även värdet på Nvdias aktie steg på tisdagskvällen finsk tid i handeln i New York. Vid 22-snåret låg Nvidia-aktien ganska exakt 5 procent på plus.

En investering på under en miljard euro ökade Nokias marknadsvärde med bortåt fem miljarder när investerare ville få sin del av samarbetet mellan Nvidia och Nokia.

Analytiker: ”En lättnad”

– Det var en lättnad, suckar analytikern Tero Kuittinen per telefon till Yle Uutiset från New York.

Kuittinen har följt Nokias utveckling i tiotals år och känner företaget sedan dess guldålder vid millennieskiftet.

– Nokias framtid har sett riktigt mörk ut och nu behövs stora strategiska partners. Nokia har dåliga erfarenheter av företagsköp och det är bättre att det nu går åt andra hållet, säger han.

Enligt Kuittinen har Nvidia på senare tid investerat i flera bolag som det inte har gått så bra för, bland annat Mistral och Intel.

– Nokia platsar i samma kast, säger Kuittinen.

För Nvidia är en miljard småpotatis

Nvidia är en teknologijätte med enorma förväntningar på sig. I dagsläget utgör Nvidia nio procent av det sammanlagda marknadsvärdet av alla amerikanska börsbolag.

Det innebär att företaget måste bygga upp nya affärsverksamheter för att hålla investerarna nöjda.

För den amerikanska jätten är en miljard småpotatis, eller ”lunchpengar”, som Kuittinen uttrycker det.

– Det bolaget är så starkt att de kan slänga ut mellan en och fem miljarder dollar på olika i världen. Det finns en frihet att prova på allt möjligt.

Men för Nokia har investeringen en stor betydelse, precis som Nvidias satsningar på Mistral AI och processortillverkaren Intel hade för de bolagen.

Samarbete inom nästa generations nätverk

Nokia kommer alltså nu att driva utvecklingen av sina 5G- och 6G-nätverk inom Nvidias arkitektur.

Under sitt senaste besök i Vita huset talade president Alexander Stubb om möjligheten till samarbete mellan amerikanska och finländska företag kring 6G-nätverk.

– Just nu finns det två pålitliga, västliga nätverk. Det ena är Nokia och det andra är Ericsson, sa Stubb i Ovala rummet.

Enligt Tero Kuittinen kan Nvidias investering påverka upplägget mellan de två nordiska nätverksbolagen.

– För Finland är det här en stor sak, för de senaste åren har Ericsson sopat golvet med Nokia. Ericsson tog till exempel knockoutsegrar med amerikanska AT&T och Verizon. Nu finns det hopp om att den dynamiken kan förändras, säger han.

Kan ta upp kampen med Huawei

Svenska Ericsson är inte heller Nokias enda utmanare. Kuittinen påpekar att kinesiska Huawei gjort stora framsteg i Sydamerika, Afrika, Mellanöstern, Asien och på tillväxtmarknader.

Enligt honom har Huawei också gått om Nokia i kvalitet.

– Nu finns det hopp om att Nokia åter får fart på sin produktutveckling, så som den var för 20 år sedan. I dagsläget ligger Huawei före i nätverkens energikonsumtion och andra egenskaper, säger Tero Kuittinen.