För sex år sedan låg Kia Svaetichin i en liten takpool i Chinatown i Bangkok och hade visioner om en ny podd som skulle analysera samhället genom kultur.
Hon crawlade av och an i bassängen och störde vissa brittiska turister som flöt omkring med hjälp av silikon. Utsikten över stadens skyskrapor var fenomenal, men stördes av ölstinna geezers på partyresa.
I gränden utanför hotellet vinkade en sjabbig europeisk inkastare in en på öl med en rörelse med handen mot munnen och orden ”glugg glugg”. I den här miljön föddes idén till Sällskapet som i år fyllt fem år och som blivit Svenskfinlands största kulturpodd.
Kia Svaetichin minns starten för snart sex år sedan:
– Jag startade podden för jag tyckte att vi saknade just ett sådant samtal i Svenskfinland. Och nu med facit på hand kan jag ju säga att jag verkligen hade rätt. Jag ville göra ett smart, men roligt innehåll. Och jag ville samla folk kring mig som besatt de egenskaperna och dessutom kom rakt från kulturfältet.
När vi gjorde Fuck, Marry, Kill med killarna från humorgruppen KAJ som exempel fick jag snudd på dödshot av inbitna fans
Kia Svaetichin
Ett par år senare blev Anne Hietanen en permanent del av Sällskapet.
– Jag hade tänkt starta en intervjupodd i stil med Värvet, men när jag fick förfrågan om att hoppa in i Sällskapet under Kias studieledighet under våren 2022 glömde jag genast alla storslagna planer jag hade innan. Nej inte genast, för karriären hade det varit fint med den där intervjuserien, men det slog mig att livet är kort och att jag vill ha roligt.
Hietanen berättar att hon länge stretat på och jobbat som en galning och nu också ville njuta en stund innan hon dör.
– Jag har lyssnat på Sällskapet sedan början och älskade podden, och nu efter några år är jag mer än glad över att jag hoppade med. Det är underbart att få vara en del av podden. Men den stora finlandssvenska intervjupodden är fortfarande ogjord och ”up for grabs”. Jag hoppas att det är vi på Svenska Yle som snart gör den.
Nepo babys och KAJ
Under årens lopp har Sällskapet väckt en del debatt, med den om nepo babys, eller nepotism-barn, i Svenskfinland som juvelen i samlingen. Kia Svaetichin är vid det här läget van att bli kritiserad.
– Haha, nåja verkligen. Det finns inget så känsligt som vår lilla ankdamm. Det är som att kasta sig till vargarna varje gång man kritiserar eller raljerar över någon eller någonting i Svenskfinland. Underhållande, rätt kul men också tröttsamt. När jag berättade att Rafael Donners pappa heter Jörn och kanske nämnde något om att han är en nepo baby gick kritikerna nästan i psykos, så sura var de på mig.
Inte heller humorgruppen KAJ:s fans har visat sig vara toleranta mot satir.
– När vi gjorde Fuck, Marry, Kill med killarna från humorgruppen KAJ som exempel, så fick jag snudd på dödshot av inbitna fans.
Varken Svaetichin eller Anne Hietanen är immuna mot kritik, men har lärt sig konster för att stålsätta sig.
Anne Hietanen säger att alla inte kan eller ska gilla det man gör.
– Det finns en regel som säger att fastän du är världsbäst kommer trettio procent att hata dig. Det tröstar mig mycket. Men jag är mycket oroad för att inte veta tillräckligt mycket och att formulera mig fel. Jag sätter mycket tid på research, men munnen är snabb och hjärnan hänger inte alltid med. Jag är alltid rädd för att såra någon i onödan eller av misstag.
Kia Svaetichin är glad över att det i Sällskapet också finns andra som är orädda för att skapa debatter och ta upp känsliga ämnen.
– Hur van jag än tror att jag är med shitstorm så överraskas jag nog varje gång över hur slitsamt det är. Men nu har jag Adrian Perera med mig i mitt lilla glada sällskap, så nu får han ta alla fighter med finlandssvenskarna i stället.
Sällskapet görs av litteraturvetare
De som följer podden vet att både Anne Hietanen och Kia Svaetichin är östnylänningar, från Borgå och Pörtö, men bägge har också båda studerat litteraturvetenskap vid Åbo Akademi och är välbekanta med staden.
Det har varit viktigt att föra fram författarskap och böcker i podden.
– Jag läser allt och jag läser hela tiden. Nej det är inte sant. Nuförtiden lyssnar jag mest på böcker och främst deckare. Men det är inte samma sak som att läsa. Innan jag somnar läser jag ändå oftast en så kallad riktig bok. Just nu är det Christine Falkenlands Författarinnan, berättar Anne Hietanen.
Ju svårare texter desto bättre. Jag kopplar av när hjärnan får anstränga sig ordentligt
Anne Hietanen
Kia Svaetichin läser ofta faktaböcker som research för kommande poddavsnitt.
– Jag kan nämna Oikeusmurha – Kuinka järjestelmä tuhosi Auerin perheen (2025) av Rami Mäkinen och Matti Rämö. Boken handlar om hur finska statens rättssystem förstörde Anneli Auers familj. Men den bok som jag minns bäst är Ödeläggaren (2020) av Christina Herrström. Hon berättar hur hon fick sitt liv och sin ekonomi förstörd av en bedragare.
Svaetichin minns att boken var otroligt obehaglig och att den gav väldigt mycket att diskutera och fundera på i podden.
Bägge har goda minnen från sin gamla studiestad och i synnerhet humanistiska studier.
Anne Hietanen är för tillfället studieledig igen och kan dra paralleller.
– När jag började studera förstod jag att berättelsen om allt byggs av konstruktioner och låter olika utgående från vem som berättar om den. Vi läser Jacques Lacan och jag förstår mindre nu än då. Eller så trodde jag att jag förstod mera än jag förstod då och antagligen var jag dessutom mera bekväm med att fejka.
Hietanen anser att livet är att studera.
– Ju svårare texter desto bättre. Jag kopplar av när hjärnan får anstränga sig ordentligt.
Svaetichin återvänder gärna till Åbo och ser fram emot att fira Sällskapets fem första år i sin gamla studiestad.
– Jag älskar Åbo och jag älskade att studera där. Alla mina andra kompisar sökte in till Helsingfors universitet, men jag ville bort så jag stack till Åbo, ett beslut jag aldrig ångrat. Jag fick massor nya vänner från olika ställen i Finland och om vi nu studerade eller mest drack öl kan jag inte minnas.
Sällskapet kommer att uppträda på scenen Tiljan i Åbo svenska teaters anrika hus och med på scen finns dessutom Vega Adsten, medlem i Sällskapet sedan något år tillbaka och som dessutom gör Romeo i ÅST:s pjäs Romeo och Julia som spelas just nu.
Du kan se Sällskapet livepodda gratis på ÅST torsdagen den 20 november klockan 18.30. Samtalet strömmas direkt på Yle Arenan.