Det behövs ingen specialrevision av avfallshanteringsbolaget Stormossen. Det slog koncernsektionen i Korsholm fast på sitt möte på måndag kväll.
Ett kommuninvånarinitiativ med 66 undertecknare och ett krav på specialrevision lämnades in till kommunen i våras.
Initiativtagaren pekade på utebliven information från Stormossens styrelse och vd om direktörens avgång. Tidigare vd Aimo Latvala sade upp sig i mars och varken han eller styrelsen berättade varför.
Polisutredning irriterar
De som undertecknat initiativet kritiserade också att politiker i Vasaregionens avfallsnämnd blivit föremål för en polisutredning. Den tredje punkten handlade om att säkerställa att skattemedel används på ett lagligt sätt.
I kommunens svar skriver förvaltningsdirektör Marcus Beijar att det att ledamöter blivit utsatta för polisutredning inte är en bolagsrättslig fråga.
I frågan om vd:s avgång konstaterar Beijar att ett aktiebolags styrelse avgör vilken information som delges allmänheten.
Koncernsektionen beslöt att specialrevision inte är nödvändig.
– Det blev ingen lång diskussion. Vi konstaterade att Stormossen ju redan har ny vd och att det är nya förtroendevalda. Så låt dem börja om på ny kula, säger ordförande Carola Lithén (SFP).