Egentliga Finlands välfärdsområde, Varha, är i blåsväder efter att ha skickat indrivningsbrev för fakturor som är flera år gamla, ofta utan att mottagarna först har fått den ursprungliga fakturan.
Cirka 40 000 personer och anhöriga i Egentliga Finland har överraskats av krav på återbetalning av gamla avgifter. Indrivningen gäller även dödsbon.
I vissa fall rör det sig om summor på flera tusen euro. Det största kända beloppet är 17 000 euro.
Konsumentförbundet riktar skarp kritik mot Varhas agerande.
Välfärdsområdets agerande kan äventyra kundens rättssäkerhet, säger förbundets generalsekreterare Juha Beurling-Pomoell.
Välfärdsområdet ska alltid skicka en faktura till kunden med exakta uppgifter om vad fakturan avser.
Kunden har rätt att begära rättelse, ansöka om betalningsarrangemang och utnyttja avgiftstaket. Kunden har också rätt att få information om möjligheten till nedsättning eller befrielse från avgiften.
– Enligt grundlagen har vi rätt till hälsovård. Den rätten kan inte utnyttjas om man inte har råd med de här tjänsterna. Det är också en orsak till varför man inte kan skicka så många gamla räkningar på en gång, säger Beurling-Pomoell.
Slutat skicka ut fakturor
Varha har nu beslutat att sluta skicka ut betalningspåminnelser. De som redan har fått betalningspåminnelser kan kontakta indrivningsföretaget Ropo Suomi, som Varha anlitar, för att komma överens om en betalningsplan.
Om beloppet är mycket stort kan betalningstiden förlängas till tre år, skriver Varha i ett pressmeddelande.
Beurling-Pomoell tycker att det är ett bra första steg. Konsumentförbundet uppmanar de som har fått orimligt stora fakturor att utreda sina möjligheter.
– De som inte kan betala sina fakturor av ekonomiska skäl ska kunna lita på lagen om klientavgifterna och få sina räkningar sänkta eller helt avskrivna.