Start

Hovrätten: Mamman som dömdes för grov misshandel av sin baby var otillräknelig

Två föräldrar dömdes i fjol till fängelsestraff för misshandel av sitt spädbarn. Nu har Helsingfors hovrätt ändrat domarna. Pappan friades, medan mamman ansågs otillräknelig.

Helsingfors hovrättens byggnad med texten "Helsingin hovioikeus" och "Oikeustalo Tingshuset" på fasaden.
Helsingfors hovrätt friade pappan som tidigare hade dömts till fängelse för misshandel av sin baby. Bild: Kristiina Lehto / Yle

Föräldrarna dömdes i fjol av Västra Nylands tingsrätt till ovillkorliga fängelsestraff för att ha misshandlat sin baby. Spädbarnet hade omfattande skador i skallen samt flera benskador, vilket kom fram när föräldrarna tog barnet till sjukhuset i november 2023.

Nu har Helsingfors hovrätt ändrat på domarna.

Tingsrätten dömde den vid gärningstiden 27-åriga mamman till ovillkorligt fängelsestraff för grov misshandel av babyn.

Hovrätten har beslutat att befria mamman från sitt straffansvar, eftersom hon var otillräknelig vid tidpunkten för våldshandlingarna.

I stället beslöt hovrätten i enlighet med mentalvårdslagen att hon tas in för tvångsvård oberoende av sin egen vilja.

Tingsrätten hade tidigare även dömt barnets 28-åriga pappa till fängelsestraff. Enligt hovrätten finns det inga bevis på att pappan skulle ha deltagit i misshandeln av babyn och han frias från åtal.

Babyn fick svåra skador

Spädbarnet var sju till elva veckor gammalt när det utsattes för misshandel. Då barnet togs till sjukhus för vård hade barnet yttre skador och reagerade inte på stimuli.

Babyn fick akutvård, men dess tillstånd blev värre. Då fördes barnet till ett annat sjukhus för operation. Utan operationen hade barnet dött.

Spädbarnet hade omfattande frakturer i skallen, flera benbrott, inre blödningar och skador i hjärnan.

Hovrätten anser att skadorna uppstått när mamman slagit kraftigt mot barnets huvud. Mamman hade även riktat våld mot spädbarnets överkropp.