Start

Memphis stänger av sin stjärna – betedde sig nonchalant mot Tuomas Iisalo

Tuomas Iisalo har hamnat i en konflikt med Memphis stjärna Ja Morant. Nu stänger NBA-klubben av Morant efter att han betett sig respektlöst mot sin tränare efter en bitter förlust.

Ja Morant och Tuomas Iisalo pratar med varandra.
Tuomas Iisalo och Ja Morant kom på kant med varandra. Bild: Petre Thomas / AOP

Enligt ESPN har NBA-klubben Memphis Grizzlies stängt av sin stjärna Ja Morant på grund av olämpligt beteende. Memphis möter Toronto Raptors på söndag och Morant missar den bortamatchen.

I den senaste matchen, hemma mot Los Angeles Lakers, stod Morant endast för åtta poäng. Memphis tappade en stor ledning och förlorade matchen med 112–117.

Ja Morant och Tuomas Iisalo pratar med varandra.
Ja Morant hade förra säsongen det högsta poängsnittet i Memphis. Bild: Cary Edmondson / AOP

Efter matchen valde Memphis chefstränare Tuomas Iisalo att konfrontera Morant inför laget. Stjärnan bemötte då tränarens kritik med en respektlös och nonchalant ton, uppger källor till ESPN.

När Morant efter matchen fick frågor av journalisterna om vad som gick snett i matchen bad han dem att ”gå och fråga tränarna”.

Enligt Reuters upprepade Morant ett liknande svar vid fyra olika tillfällen. Sedan sa han att det enligt tränarna ”hade gått bättre om han inte hade spelat”.

Morant har i den här säsongens sex matcher haft ett snitt på 20,8 poäng per match. Förra säsongen låg poängsnittet på 23,2.