Polisen undersöker den förödande skåpbilsexplosionen i Jorois på lördagen som en olycka. Det bekräftar överkonstapel Toni Reinikainen vid Östra Finlands polisinrättning till Svenska Yle.
– Det kan hända att det blir fråga om till exempel försummelse, men det finns just nu inga tecken på en avsiktlig handling, säger Reinikainen.
Två personer omkom i explosionen, vars orsak undersöks. Polisen har haft hundar på platsen och utesluter sprängämnen. Mycket tyder på att det kan ha varit gasflaskor som exploderade.
De omkomna befann sig på hotellets gård. Polisen kan ännu inte säga något mer om deras kön, ålder eller annat.
Östra Finlands polisinrättning fortsätter utredningarna kring det skedda.
Dramatiska scener vid middagstid i Jorois
Joroisborna hörde en kraftig explosion vid middagstid på lördagen. De som befann sig i närheten kunde se lågor.
Enligt preliminära uppgifter spred sig branden till taket ovanför entrén. Själva hotellbyggnaden antändes inte. Ett antal andra bilar skadades också i explosionen.
Polisen inledde sina tekniska undersökningar på platsen genast efter explosionen. Hotellet tömdes.
Gasflaskor exploderade nyligen i Helsingfors
Nyligen exploderade också en annan skåpbil i Mellungsby i Helsingfors. Bilen hade transporterat gasflaskor, som exploderade efter att bilen fattat eld.
Då skadades bilens ägare och hens bekant som var i närheten. I det fallet misstänker polisen brott i form av framkallande av fara.
Toni Reinikainen tror att det handlar om en slump att det skett två olyckor som påminner så mycket om varandra.
– Gaser och farliga ämnen används i samband med arbeten eller i närheten av bilen. Då fungerar bilen oftast som transportmedel.
Behandlar vi farliga ämnen ovarsamt eller felaktigt i Finland?
– Det tror jag inte. Det finns väldigt mycket olika kemikalier och farliga ämnen i rörelse och olycksfrekvensen är låg.