Mitt liv känns riktigt bra just nu, säger Emil Ruusuvuori ett halvår efter att ha pratat om sina panikattacker

Emil Ruusuvuori spelar framför hemmapubliken den här veckan – för första gången efter att han berättade om sina mentala problem. Mitt liv känns riktigt bra just nu, säger Ruusuvuori.

Emil Ruusuvuori med tennisboll i handen.
Emil Ruusuvuori vann turneringen i Helsingfors 2019. Bild: Mikko Stig / Lehtikuva

För två och ett halvt år sedan var Emil Ruusuvuori rankad som 37:e i tennisvärlden. I oktober 2025 ligger han 573:e på ATP-rankningen – men numera är han en viktig förebild i kampen mot mentala problem.

Efter att ha besegrat österrikaren Lukas Neumayer i Challengerturneringen i Helsingfors i kväll berättade han om sitt hälsoläge just nu.

– Mitt mentala läge är mycket bättre just nu. Man vet aldrig vad som händer då man exempelvis kliver ut framför hemmapubliken och kanske är lite nervösare än normalt, men det kändes bra hela tiden, säger han till Yle.

Ruusuvuori har öppet talat om panikattacker under Wimbledon förra året och utmaningar som tvingade finländaren att pausa hela karriären.

– Jag har fått mycket positiv feedback från olika håll, bland annat från andra spelare. Speciellt efter intervjun som jag gjorde nyligen i Helsingin Sanomat har det bara kommit mer. På gatan, i matbutiken, var som helst – folk vill bara säga att det var extremt viktigt det som jag har gjort. Det känns bara bättre och bättre att ha gjort det här.

Testat sig fram

I år har Ruusuvuori mest spelat på Challengertouren – den enda turneringen på högsta nivån var säsongens sista grand slam-turnering US Open.

Inför comebacken i New York berättade Ruusuvuori om att han har använt sig av EMDR, en metod som används för att bearbeta trauman. Han har fortsatt med det.

– Så sent som i går använde jag det och gick igenom den här dagen.

– Behandlingsmetoderna är väldigt individuella, men jag har använt allt möjligt. Jag satt i ett så gynnsamt läge att jag ekonomiskt kunde testa mig fram och välja ut det som sedan fungerade bäst för mig.

”Livet känns riktigt bra”

Tidigare i höst spelade Ruusuvuori i några turneringar i Frankrike.

– Numera känner jag mig friare. Mitt liv känns riktigt bra just nu. En sådan här kväll ger också adrenalin och det blir säkert svårt att sova, men den här typen av upplevelser är anledningen till att jag håller på.

Ruusuvuori har fryst sin rankning och spelar veckans turnering tack vare ett wildcard. Planen är att träna ordentligt resten av året och spela på ATP-nivå i början av nästa år – bland annat i Australian Open i Melbourne.

Före det ska han spela klart turneringen i Helsingfors. I nästa omgång kan han få möta Otto Virtanen.

– Då jag klev ut på banan kändes det som att komma hem. Jag fick verkligen ett varmt mottagande från publiken och som helhet spelade jag bra.