Danmarks regering meddelade på fredagen att man nått en politisk överenskommelse om planerna på att sätta en åldersgräns på sociala medier.
Åldersgränsen blir 15 år men med föräldrars tillåtelse kan trettonåringar skaffa sig ett konto.
Enligt överenskommelsen ska en teknisk lösning för att verifiera åldern vara klar till våren.
– Det finns ju inga regler i dag. Vi ska nu röja upp bland de problem som sociala medier och mobiler skapar hos våra barn, säger statsminister Mette Frederiksen enligt DR.
Vänsterpartierna ville ha strängare regler
Överenskommelsen ingicks mellan regeringen och två center-högerpartier från oppositionen.
Den danska regeringen består av socialdemokraterna och mittenpartierna Venstre och Moderaterna.
Vänsterpartierna gick inte med i överenskommelsen med motiveringen att den kommer att innebära att åldersgränsen blir 13 år i praktiken, vilket de betecknar som alltför oambitiöst.
– Vi ska undvika att skapa alltför fyrkantiga regler i en mångfasetterad värld, säger digitaliseringsminister Caroline Stage.
Hon framhåller ändå att normen ska vara att barn och unga börjar använda sociala medier först då de fyllt 15.