Nu ska statligt anställda komma till jobbet oftare, närmare bestämt 12 dagar i månaden.
Finansministeriet, som gick ut med rekommendationerna i fredags, menar att det här ska leda till bättre samhörighet, arbetsmiljö och produktivitet.
Bara två dagar innan ministeriet gick ut med informationen vädrade finansminister Riikka Purra (Sannf) sina åsikter om distansarbete i ett inlägg på plattformen X. Enligt henne sänker distansarbete produktiviteten och gör det svårt att sköta saker.
Maria Löfgren, ordförande för den fackliga centralorganisationen för högutbildade Akava, är av motsatt åsikt.
Distansarbete är inte det som sätter käppar i hjulet att uppfylla de mål som Finansministeriet vill uppnå, menar Löfgren.
Tvärtom ökar produktiviteten om de anställda mår bra, vilket många gör om de kan arbeta på distans, säger hon.
– Strikta regler eller absoluta krav gynnar inte produktiviteten, säger Löfgren.
Rekommendationer, inte lagar
Maria Löfgren påminner om att rekommendationerna är just rekommendationer, alltså inte juridiskt bundna.
Hon hoppas att de nya riktlinjerna ska leda till att man på arbetsplatserna kommer överens om egna spelregler för distans och hybridarbete – alltså att jobba både hemifrån och på kontoret.
Just hybridmodellen vore det bästa alternativet, anser Löfgren.
– Arbetslivet har förändrats. Distans- och hybridarbete är här för att stanna.
”Du behöver inte åka till kontoret för att skicka e-post”
I Helsingfors centrum vill många tycka till om distansarbetets vara eller icke-vara.
Peter Staf poängterar att möjligheten att jobba på distans varierar mycket beroende på vilka arbetsuppgifter man har.
De som kan välja borde både arbeta hemma och åka till kontoret, tycker han.
– De borde kombinera. Inte bara hålla sig till det ena eller det andra, säger Staf.
Hanna-Leena Havia arbetar delvis på distans och håller inte med finansminister Riikka Purras påstående om att distansarbete drar ner på produktiviteten.
– Jag upplever att det är en skeptisk inställning till distansarbete om man tänker att man inte åstadkommer lika bra resultat där som om man är på jobbet, säger Havia.
Michalel Evterev tycker att distansarbete är ett bra koncept. En fördel är att man slipper onödigt resande till och från arbetet, säger han. Det sparar både tid och pengar.
– Du behöver inte åka till kontoret för att skicka e-post, säger Evterev.
Han tror inte heller att det finns ett samband mellan distansarbete och låg produktivitet.
– I princip är hela Finlands ekonomi i ett sådant tillstånd att vi har mindre pengar i omlopp, vi tjänar mindre pengar och så vidare. Det beror inte på distansarbetet.
Hur tycker du att distansarbete påverkar produktiviteten och livskvaliteten? Berätta i kommentarsfältet!