Start

Ingrid Enckell om Idolresan: ”Det känns inte som en förlust”

Det tyngsta med Idol var enligt Ingrid Enckell att bli en offentlig person. ”Det kommer alltid att finnas människor som inte tycker om dig. Du måste kunna hantera det”, säger hon.

Ingrid Enckell är trött, men lycklig efter framträdandet i svenska Idol.

I lördags tog resan i svenska Idol slut för finlandssvenska Ingrid Enckell som föll ut i semifinalen. Trots att det inte blev en finalplats är känslorna allt annat än nedslagna.

– Det känns bra, jag var så otroligt lycklig när jag fick göra min grej.

Enckell talar om låten Emmylou som hon uppträdde med i lördagens Idol på Sveriges TV4.

– Jag fick göra en låt som verkligen känns som jag, berättar Ingrid Enckell dagen efter utröstningen.

Hon är i Stockholm där hon numera bor.

Enckell beskriver semifinalkvällen som en höjdpunkt, snarare än ett nederlag.

– Det är klart att det hade varit roligt att stå i finalen, men jag har fått ut så mycket av det här. Det har varit en otrolig grej och jag ser det inte som en besvikelse.

Starka möten och nya dörrar

Idol har inte bara varit en tävling om att stå på scen, det har också öppnat dörrar till framtiden.

– Jag har knutit otroligt bra nya kontakter. Dels med hela produktionen, som är riktiga proffs, men också fått vänner för livet bland de andra deltagarna. Dessutom har flera utomstående hört av sig, säger Ingrid Enckell.

Ett av de mest minnesvärda ögonblicken kom direkt efter semifinalen, när artisten Jay Smith, som Ingrid Enckell tidigare gjort duett med i programmet, bjöd in henne att sjunga med honom på scen i Stockholm på söndagen.

– Jag behövde ingen paus, jag ville bara fortsätta stå på scen! Det var en helt otrolig grej.

Musiken alltid närvarande

Musiken har alltid varit en röd tråd i Ingrid Enckells liv, från barndomen i musikskola till studier i låtskrivning i London.

– Det är tydligt att det här är något jag inte kan hålla mig borta från. Idol har varit som en snabbkurs i allt: att stå på scen, kamerahantering, att möta sig själv och publikens reaktioner.

Men den intensiva tv-världen har också haft sina utmaningar.

– Det svåraste var att plötsligt vara en offentlig person och lära sig hantera allt som sägs och skrivs, särskilt på sociala medier. Det blev kanske lite mycket där i mitten under Idolperioden, mycket i mitt huvud, erkänner Enckell.

Hon säger att hon är tacksam över att hon ändå hittade tillbaka till varför hon gör det hon gör. I semifinalen fick hon uppträda med musik som ligger henne närmast om hjärtat.

Blicken mot framtiden

Vad hoppas du på nu?

– Jag hoppas jag får fortsätta skriva ny musik, spela in och släppa låtar, och framför allt spela live. Det här har varit världens bästa språngbräda, nu är det bara att fortsätta ”grinda” (nöta och slita) och göra det jag älskar mest.

Idolresan är över för den här gången, men Ingrid Enckell säger sig se det här som bara början på nästa kapitel.