Under de senaste åren har en dålig nyhet följts av en annan. I tyska medier frågar man sig ofta om bilindustrin längre går att rädda och om den tyska bilen överhuvudtaget har en framtid.
Och hur blir det med de över 700 000 jobben i branschen?
Vissa experter ser industrin i en existentiell kris. De tyska tillverkarna, det vill säga i huvudsak Volkswagen, BMW och Mercedes, kommer om fem till tio år inte att finnas till så som de i dag är uppställda.
Det menar i alla fall vissa experter, medan andra ser att läget trots allt inte är riktigt så här dystert.
– Vad gäller enskilda bilmärken kommer vissa märken säkert att försvinna eller bli sålda. Jag tror ändå inte att hela bolags existens står på spel, säger Beatrix Keim på forskningsinstitutet CAR.
Keim är en av de ledande experterna när det gäller den tyska bilindustrin.
Volkswagen först drabbat
Beatrix Keim säger att en del fabriker kommer stängas av den enkla anledningen att försäljningen har minskat.
– Jag ser inte heller att försäljningen skulle repa sig under de närmaste åren och nå upp till den nivå vi hade 2019.
Den starkt minskade vinsten blev först märkbar vid Volkswagen under hösten 2024 och som en följd ville ledningen skära ner på personal och löner.
Bland annat vid fabriken i östtyska Zwickau marscherade personalen ut i protest och huvudförtroendemannen befarade att krisen snart kommer att märkas också på andra orter där bilar tillverkas.
För Volkswagens del blev beslutet att 35 000 jobb ska bort. Under de gångna månaderna har fallande vinster och uppsägningar spridit sig till andra tillverkare och bilindustrins underleverantörer.
Till exempel Bosch meddelade i slutet av september att man vill minska personalen med 13 000.
Minskad försäljning i Kina
Orsakerna bakom krisen är många. Som en följd av kriget i Ukraina har energipriserna gått upp och i Europa har försäljningen av bilar minskat.
Den tyska industrin bedöms ha varit för sent ute med övergången till elbilar och USA:s president Donald Trumps tullar bromsar upp försäljningen i USA.
Att bolagens vinster just nu rasar med miljarder euro hänger ändå framför allt på utvecklingen i Kina, där de tyska tillverkarna i snabb takt tappar marknadsandelar.
– När ridån åter gick upp efter coronapandemin, kunde man se att den kinesiska industrin hade investerat massivt på just elbilar, säger Beatrix Keim.
Den tyska bilindustrin står därför nu inför en enorm tudelad utmaning.
Man borde investera stort i eldrift och digitalisering, men samtidigt har man på grund av minskad försäljning i Kina allt mindre pengar för investeringar.
Beroendet av Kina gör industrin sårbar
Samtidigt utgör Kina ett problem också på ett annat sätt.
För några veckor sedan hotades hela den europeiska bilindustrin av produktionsstopp på grund av att Kina hindrade exporten av mikrochip som behövs i bilarna.
Åtgärden var en protest mot att den nederländska regeringen hade tagit över kontrollen av chiptillverkaren Nexperia. Senare meddelade man att kontrollen över bolaget ges tillbaka till den kinesiska ägaren.
– Störningarna visar att vi är beroende av digital teknologi både från Kina och från USA, konstaterade förbundskansler Friedrich Merz i samband med ett digitaltoppmöte i Berlin i mitten av november.
Beatrix Keim säger att man borde göra precis som Kina och USA och stödja den egna industrin genom subventioner.
– Även om vi tyvärr har dåligt med pengar i Europa. Om Kina subventionerar borde vi också göra det.
Hon betonar ändå att beroendet delvis också gäller åt det andra hållet.
– Många kinesiska tillverkare är beroende av den utveckling som sker bland den tyska bilindustrins underleverantörer.
Att krisen kring Nexperia nu ser ut att få en lösning betyder ändå inte att problemen försvinner.
– Man kan aldrig andas ut. Vi har under årens lopp gjort oss mycket beroende av produktion i Kina och det gäller inte enbart för bilindustrin.
”Vi håller på att nå vändpunkten”
I Tyskland förs samtidigt en politisk debatt kring om man borde kunna tillverka bilar med förbränningsmotorer också efter 2035, vilket EU har satt som tidpunkt för när tillverkningen ska sluta.
– Jag tror inte att industrin nödvändigtvis skulle vilja flytta fram tidpunkten, men man vill förstås erbjuda kunden det kunden vill ha. Och tyvärr är det så att i Tyskland och många andra EU-länder är kunderna ännu inte beredda att skaffa elbilar, säger Beatrix Keim.
Trots att den tyska bilindustrin står inför utmaningar som hela tiden verkar bli fler än färre, har Keim ändå inte tappat tron på de tyska tillverkarna.
– Det sägs ofta att tyskarna och européerna inte är lika bra på elbilar som vad man är i Kina. Jag tvivlar på att det här stämmer. Det pågår just nu en snabb utveckling på många fronter, det må sen gälla batterier, digitalisering, räckvidd eller komfort.
Hon säger också att situationen nog är bättre i verkligheten än hur den beskrivs i de tyska medierna.
– Jag tror att man som bäst håller på att nå en vändpunkt.