Remi Lindholms katastrofala söndag – tjuvstart, uselt resultat och i praktiken krossad OS-dröm: ”Bara frustrerande”

Det är svårt att se hur Remi Lindholm ska ta sig till OS efter en ny, svag insats i världscupen. Förbundskaptenen konstaterar att det ser riktigt tufft för Lindholm.

Remi Lindholm åker skidor 2025.
Bild: Tomi Hänninen / Yle

Det var ett måste att visa form för de finländska herråkarna med tanke på OS-platserna i Davos. För Remi Lindholm gick det åt skogen.

Lindholm slutade 49:e i fristilsloppet och var sämsta finländare i resultatlistan. Därmed kan han i praktiken glömma en resa till de olympiska spelen.

– Det här var ingen bra dag. Det var ett krav att visa form och det gjorde jag inte, säger Lindholm till Yle i Davos.

Han konstaterar att OS är långt borta och i Viaplays sändning säger förbundskaptenen Teemu Pasanen att det såg trögt ut för Lindholm. Två 49:e platser i världscupen öppnar inga dörrar till Italien.

– Formen är väl hygglig, men det är bara frustrerande. Det känns tungt. Och skidorna var inte heller tillräckligt bra i dag, säger Lindholm.

– Jag kanske hade för mycket problem under försäsongen. Det blev eventuellt ont om tid för att hinna ikapp.

Remi Lindholm i spåret i VM 2025.
I VM i Trondheim lyckades Remi Lindholm, men nu ser det ut att bli en vinter utan mästerskap. Bild: IMAGO/Eibner/ All Over Press

Dessutom lyckades Lindholm med konststycket att stå för en tjuvstart i en intervallstart. Enligt Lindholm skulle han få minst femton sekunders tillägg på tiden.

– Min tanke var att möjligtvis få häng på en norrman till andra varvet. Min uppskattning är att jag startade några sekunder för tidigt, men jag vet inte … Det irriterar.

Hur går det för Hyvärinen?

Även rutinerade Perttu Hyvärinen behövde skaka liv i sina OS-chanser i Davos. Hyvärinen slutade 23:e och tänker så här om sitt läge.

– Trög dag, inget tryck i åkningen. Jag är besviken. Självklart känner man en viss press, men jag fick inte ut det i spåret. Jag har ingen aning om hur jag ligger till med tanke på OS. Jag tar inte de besluten.

Det är klart positivare tongångar när vi pratar om Arsi Ruuskanen och Niko Anttola.

Ruuskanen följde upp åttondeplatsen i Trondheim förra helgen med att sluta elfte i Davos. I en tävling som dominerades av Norge var Ruuskanen fjärde bäst av icke-norrmännen.

– Jag körde kontrollerat på första varvet, men jag fick det inte riktigt att lossna. Mitt mål var ett bästa resultat än förra helgen, säger Ruuskanen.

Arsi Ruuskanen i Trondheim 2025.
Arsi Ruuskanen har etablerat sig på en stabil nivå i fristil. Bild: Ole Martin Wold / EPA

Ruuskanen besegrade Anttola med sex sekunder. Anttola blev trettonde och det är hans bästa resultat i världscupen – en vecka efter att han var femtonde i Trondheim.

– Jag har fått kroppen att svara på sistone. I Trondheim fick jag med mig självförtroende och det var välkommet, säger Anttola.

Ruuskanen, Anttola och Hyvärinen besegrade helgens mest omskrivna åkare på herrsidan: ryske Savelij Korosteljov. Han slutade 25:e efter att ha tappat placeringar på andra varvet.

Niskanen åkte hem

Från det finländska laget ska också noteras att Iivo Niskanen inte startade på grund av sjukdom. Finlands skidförbund meddelade i morse att Niskanen inte kan ställa upp i Davos.

– Han meddelade mig att han känner sig krasslig och inte kommer till start, säger Teemu Pasanen i Viaplays sändning.

Niskanen hade förberett sig för söndagens distanslopp sedan i måndags i Davos, men resan till de schweiziska alperna blev misslyckad. Finländaren tävlade varken på fredagen eller lördagen och på grund av sjukdom åker han raka spåret hem för julpausen i världscupen.

Niskanens start på vintern har inte varit speciellt bra. Han slutade femma i premiären i Ruka, men stod över det andra distansloppet efter att inte ha känt sig okej på uppvärmningen.

Förra helgen i Trondheim var han inte bland de tjugo bästa i varken skiathlon eller intervallstarten i fristil.

Norskt utropstecken

Tävlingens segrare kom givetvis från Norge – och han är ett enda stort utropstecken i december. Einar Hedegart kom från nästan ingenstans och vann förra helgen i Trondheim.

Einar Hedegart firar 2025.
Bild: Gian Ehrenzeller / EPA

Nu upprepade han bedriften på hög höjd i Schweiz. Han besegrade hela det norska landslaget med marginal.

– Jag är ju inte med i A-landslaget, så visst känns det här helt otroligt bra. Det är nästan ännu skönare att vinna nu än förra helgen, säger Hedegart i Viaplays sändning.

Frågan är om Hedegart har slagit sönder alla planer som det norska landslaget hade när det kommer till fördelningen av OS-platserna. Det var uttalat att helgens tävlingar i Davos är sista möjligheten att påverka uttagningen – och Hedegart har onekligen stärkt sina aktier med dubbla segrar på OS-distansen tio kilometer fristil.

– Han har åtminstone levererat starka resultat. Nu ska vi se över läget, men vi tar inte ut OS-laget i dag, säger landslagstränaren Eirik Myhr Nossum till NRK.

Yle Urheilus Laura Arffman intervjuade de finländska åkarna i Davos.