Start

Åbo och Esbo: Västbanan behöver inte förhandlas om efter Kyrkslätts nej

Enklaste lösningen är att stryka stationen i Veikkola i norra Kyrkslätt ur planeringen, anser Esbos och Åbos stads­direktörer. Då behöver ingen täcka Kyrkslätts kostnader.

På bilden syns två personer i olika miljöer. Den första personen, Piia Elo, är i en fullmäktigesal, medan Kai Mykkänen är i en vit sal.
Kyrkslätt sa nej till västbanan i måndags, nu vill de stora aktörerna Esbo och Åbo gå vidare med projektet. Bild: Christoffer Kaski / Yle

Esbo och Åbo säger i ett gemensamt pressmeddelande att Kyrkslättfullmäktiges nej till västbanans aktieägaravtal inte leder till att de som redan har godkänt avtalet behöver betala mera för att täcka upp för bortfallet på 15 miljoner euro.

Esbo, Vichtis och Åbo har redan sagt att de är med och finansierar västbanan. Beslutet föranleder inte heller nya beslut i respektive fullmäktige, enligt Esbos och Åbos stadsdirektörer.

Avtalet har förhandlats fram av staten och kommunerna längs västbanan och står som grund för hur mycket pengar parterna ska gå in med för att finansiera projektet.

Kyrkslätt valde i måndags (8.12) att tacka nej till att gå med i aktieägaravtalet med 15 miljoner. Rösterna föll 36-15. Kyrkslätt föreslog ändå att kommunen i eventuella fortsatta förhandlingar kan förbinda sig att finansiera byggandet av en station i Veikkola med högst 15 miljoner euro.

I pressmeddelandet nu säger Esbo och Åbo att Kyrkslätts finansieringsandel på 15 miljoner motsvarar de faktiska kostnaderna för att bygga stationen i Veikkola – och att det därför är enklast att helt enkelt stryka stationen ur planerna.

Då behöver ingen av de övriga parterna punga ut med mera pengar för att täcka de 15 miljoner som saknas.

”Staten och de övriga aktieägande kommunerna deltar med de avtalade insatserna och projektet kan framskrida som planerat. Kommunerna har således löst det problem som uppstod när Kyrkslätt förkastade avtalet, vilket trafikministern efterlyser”, säger Esbos stadsdirektör Kai Mykkänen i pressmeddelandet.

”Man kan reagera på Kyrkslätts lösning genom att göra små ändringar i projektets innehåll, men ingens finansieringsansvar ökar. Kommunernas gemensamma vilja är att projektet nu kan framskrida i snabb takt”, säger Åbo borgmästare Piia Elo i samma meddelande.

Fullmäktige i Lojo och Salo fattar beslut om att gå med i delägaravtalet på måndag (15.12).