Fem länders public service-bolag har meddelat att de inte deltar i Eurovisionen nästa år på grund av att Israel tillåts vara med.
Senast i raden var Island, och bland avhopparna finns också Spanien, som varit en av tävlingens stora finansiärer.
Det har väckt frågan om de mediebolag som deltar, bland annat Yle, nu får betala en större del av kakan.
Det behöver de inte, säger Johanna Törn-Mangs, ansvarig chefredaktör för kultur och fakta på Yle.
Hon berättar att Europeiska radio- och tv-organisationen EBU gett beskedet att avhoppen som nu meddelats inte påverkar de andra mediebolagens deltagaravgift. Yle behöver alltså inte betala mer för att andra länder bojkottar tävlingen.
– Dessutom har Österrikes public sevice-bolag sagt att finansieringen av Eurovisionen är i ordning, tillägger Törn-Mangs.
Hur det går ihop matematiskt kan hon inte svara på.
– Jag vet inte hur det är tänkt. Det är den information som Yle har fått av EBU, att Yles deltagaravgift inte stiger.
Kräver ”tillräckligt stort antal” deltagare
Yles ledningsgrupp meddelade förra veckan om en rad villkor som måste uppfyllas för att Yle ska delta i Eurovisionen.
– Vi kräver bland annat regeländringar, och det ser ut som att de kommer att genomföras. Utöver det har vi vissa andra saker som vi kräver att ska uppfyllas.
Ett av kraven är att antalet tävlande är ”tillräckligt stort”.
– Som det ser ut nu uppfylls villkoren och det betyder att Yle kan delta i Eurovisionen, säger Törn-Mangs.
Vad Yle gör om fler nordiska länder, till exempel Sverige väljer att hoppa av, vill hon inte spekulera om.
– Vi följer så klart läget, men just nu ser det ut som om Eurovisionen skulle genomföras med enstaka avhopp. Samtidigt har ju vissa mediebolag meddelat att de återvänder till Eurovisionen.
Hon syftar på Rumänien, Bulgarien och Moldavien som varit borta från tävlingen men nu ska vara med igen nästa år.
Eurovisionen ordnas i Wien i Österrike i maj.