Nio personer överklagar innebandyförbundets beslut i spelskandalen

Totalt 80 personer blev bestraffade med avstängningar av innebandyförbundet i slutet av december. Nu har flera spelare överklagat beslutet.

Innebandyklubba och boll.
Innebandyförbundet vill behandla ärendet så snabbt som möjligt. Bild: Tomi Hänninen

Finlands centrum för idrottsetik (FCEI) slutförde i december sin utredning om den så kallade spelskandalen i innebandy .

Enligt utredningen hade 114 personer med koppling till innebandy lagt över 1 000 spel på matcher i den högsta eller nästhögsta herrligan mellan åren 2021 och 2025.

Totalt 80 personer straffades och stängdes av. Avstängningarna verkställdes omedelbart och gällde från ungefär två till sju månader.

Under torsdagen berättade innebandyförbundet att nio av de straffade personerna har överklagat beslutet. Personerna i fråga är innebandyspelare som har blivit avstängda.

Yle Urheilu rapporterade under onsdagen att en spelare som blivit avstängd kan få tillåtelse att spela om hen har överklagat sitt straff till förbundets besvärsnämnd.

Under onsdagen deltog exempelvis en avstängd spelare i en match i herrarnas F-liga, trots att spelförbudet borde ha trätt i kraft från och med den 3 december.