Efter förluster mot både Tjeckien och Sverige kunde Finland avsluta EHT-turneringen med en seger över Schweiz efter förlängning.
Lejonen ledde redan med 3–1 i den andra perioden, men Schweiz reducerade till 3–2 med bara sju sekunder kvar av den andra perioden och kvitterade till 3–3 när det återstod två minuter och fjorton sekunder av den tredje perioden.
Matchen slutade 4–3 till Finland efter att Jesse Puljujärvi avgjorde i förlängningen. För Puljujärvi var det hans andra mål för kvällen – han gjorde även matchens första mål.
Lejonen med tung vecka bakom sig
Inför matchen konstaterade förbundskapten Antti Pennanen att turneringens sista match skulle bli en särskild utmaning för Lejonen, både fysiskt och mentalt, eftersom laget hade en tung vecka bakom sig.
Någon större förbättring på den mentala sidan syntes dock inte mot Schweiz. Lejonen förlorade klart skottstatistiken i de två sista perioderna med 28–12, och under långa stunder var det i princip bara Emil Larmi som höll laget kvar i matchen. Det faktum att Finland släppte in sena mål både i slutet av andra och tredje perioden visar att laget hade svårt att hålla ihop spelet i avgörande ögonblick.
Att Finland ledde stora delar av matchen bidrog visserligen till att Schweiz kunde ta över spelet och skapa ett tydligt skottövertag i både den andra och tredje perioden.
Om Lejonen ska ha något att säga till om i OS i Milano behöver förbundskapten Antti Pennanen ändå fundera över hur hans lag ska spela i ledning.
Lejonen hade decimerat manskap
Till matchen mot Schweiz saknade Finland flera nyckelspelare.
Både förstecentern Sakari Manninen och backen Santeri Hatakka var borta på grund av skador som de ådrog sig tidigare under turneringen. Därmed tvingades Lejonen spela med sju backar och en ommöblerad anfallsuppställning.
Skadeläget såg ut att bli ännu sämre när lagkaptenen Mikko Lehtonen tvingades lämna isen efter en smäll i den andra perioden. Lehtonen kunde ändå återvända till spel senare under matchen, vilket var ett välkommet besked för Lejonen.