Karislaget BK-46 utmanar toppen i handbollsligan

Det har gått över två år sedan BK-46:s damlag lämnade division 1 bakom sig. Nu är de med och slåss i ligatoppen.

Två personer står i en sporthall med gråa hoodies som har klubbmärken.
Patricia Anckar och Jannica Kullberg spelar sin följande match med BK-46 mot Helsingforslaget Dicken på hemmaplan. Bild: Christoffer Westerlund / Yle

Säsongen 2022–2023 gjorde BK-46 comeback i FM-ligan efter några säsonger i division 1. Nu är laget inne på sin fjärde raka säsong i högsta serien.

Grankulla IFK toppar just nu tabellen med 24 poäng, men skillnaden till BK-46 är bara en poäng.

Snabbare spel ger resultat

På senaste tid har laget enligt lagkapten Jannica Kullberg utvecklat ett snabbare spel och blivit vassare i kontringarna.

Framgångarna grundar sig på en stark handbollskultur, engagerade spelare och en målmedveten tränare, slår spelarna Jannica Kullberg och Patricia Anckar fast.

– Jag tycker att den här handbollskulturen i sig är helt underbar. Det är roligt att komma till matcher och känna att alla i stan vill komma hit och se på handboll och heja, lyfter Anckar fram.

Ny tränare ger laget struktur

En viktig pusselbit är tränaren Andreas ”Gea” Rönnberg. Han har enligt spelarna bidragit med tydlig struktur och träningsdisciplin.

– Vi vet exakt vad det är vi ska gå igenom: taktik, försvar eller anfall. Och han är noga med att stoppa spelet och gå igenom detaljerat: Vad gör vi bra och vad kan vi göra bättre, beskriver Anckar.

För att ta ytterligare kliv får spelarna höra att de behöver bli lite tuffare i försvaret och våga utmana.

Kort julvila innan säsongen fortsätter

Nu blickar laget framåt. BK-46 hoppas kunna behålla sin plats i toppen när säsongen fortsätter efter ett kort juluppehållet.

Guldchanserna vill BK-spelarna inte sia om ännu.

– Man kan aldrig säga vad som händer i handbollen och bollen är rund, avslutar Kullberg kort.

Karislaget BK-46:s utmanar toppen i handbollsligan