Bekräftat: Jarmo Kekäläinen blir general manager för Buffalo Sabres

Jarmo Kekäläinen är tillbaka som general manager i NHL. Han tar över rollen hos Buffalo Sabres, som sparkar Kevyn Adams.

Jarmo Kekäläinen ser allvarlig ut.
Jarmo Kekäläinen hann fungera som Columbus general manager i elva år. Nu är han tillbaka i hetluften igen. Bild: Jorma Vihtonen / Yle

Att Jarmo Kekäläinen hoppar in som general manager för Buffalo Sabres kommer inte som någon större skräll.

Laget gör åter en usel säsong och general managern Kevyn Adams har uppgetts hänga löst. Kekäläinen har fungerat som rådgivare för klubben sedan i våras och får alltså nu ta över ansvaret för lagbygget.

– Jarmo har utmärkt sig under de senaste åtta månaderna, och hans erfarenhet, professionalitet och driv talar för sig själva, kommenterar klubbägaren Terry Pegula i ett uttalande.

Finländaren har tidigare haft samma uppdrag hos Columbus Blue Jackets, därifrån 59-åringen fick sparken i fjol efter elva år på posten.

På senare tid har Kekäläinen också fungerat som rådgivare för HIFK. I Four Nations förra vintern var han med i Lejonens stab.

I Buffalo väntar en utmaning som heter duga. Sabres har inte varit i slutspel sedan 2011.