Start

Stekt morotslåda och sillpizza – så förvandlar Thomas Lundin matresterna till nya rätter

Överbliven tonfisksås eller gårdagens gryta blir pizza, varma smörgåsar eller paj hemma hos Thomas Lundin. Han inspireras av att förvandla överblivna matrester till något nytt och gott.

Porträttfoto av man sittande på parkbänk med kaffetermos på bord i förgrunden och bulle i handen.
Thomas Lundin vill inspirera andra att ta tillvara på all mat och inte slänga något i onödan. Det är både etiskt, ekologiskt och ekonomiskt, anser han. Bild: Kim Blåfield / Yle

Att äta linsgryta fjärde dagen i rad känns sällan lockande, hur gott och hälsosamt det än må vara. Lika lite inspirerar resterna av den inlagda julsillen som hamnat längst bak i kylskåpet.

Då är det lätt hänt att de gamla resterna hamnar i soporna.

Med lite fantasi, mod och kreativitet går det mesta i matväg att återanvända. Det menar Thomas Lundin, som är journalist och en mångsysslare inom kultur och scenkonst. Han stortrivs i köket och älskar att hitta på nya rätter av gamla matrester.

Ibland blir det oväntade kombinationer när Lundin står vid spisen.

När det gäller de överblivna bitarna från julsillen, föreslår Lundin att man lägger dem på en pizza. Det här är framförallt gott med sådana sillar som varit i en klar lag, som citronsill till exempel.

– På pizzabotten lägger jag oftast en vit sås med crème fraiche i stället för tomatsås, massor med riven ost och peppar, och så in i ugnen. Sillbitarna lägger jag på pizzan först efter att den varit i ugnen, säger Lundin.

Om man inte gillar den något oväntade kombinationen, som enligt Lundin passar perfekt som en liten förrätt, kan man alltid plocka bort sillen och bara äta pizzan.

Blir det oätligt, så hamnar maten där den kanske ändå skulle ha hamnat, i soporna. Därför är det perfekt att göra de här vilda försöken just med rester.

En man sitter vid ett dukat bord med kandelaber och blommor.
Thomas Lundin skriver bland annat om matglädje i boken Tjo, hopp och kärlek, om maten, mammorna och mig, där han bland annat delar med sig av sina bästa recept på mat gjord av matrester och det man har. Bild: Schildts&Söderströms/Frank A. Unger

Matrester med modersmjölken

I fjol kom Thomas Lundin ut med boken Tjo, hopp och kärlek, om maten, mammorna och mig, där han skriver om starka matminnen, matglädje och om att ta vara på allt när det gäller mat.

Lundin har vuxit upp med starka kvinnor som trivts i köket. Han har lärt sig laga mat tillsammans med sin mormor och farmor och deras mammor.

– De kastade aldrig bort mat utan använde allt. Jag har fått det med modersmjölken.

För att piffa upp resterna till en ny nivå räcker det ofta med enkla medel, menar Lundin.

Man kan krydda på ett annat sätt, röra ihop en tzatziki eller någon god sås att toppa med, baka bröd till och variera. Äter man samma linsgryta fjärde dagen, kan man unna sig en efterrätt, för att det inte ska kännas att man äter exakt samma.

– Sedan ska man också komma ihåg att man inte dör av att äta samma rätt många dagar i rad, säger Lundin.

Han påminner om att soppor och grytor ofta blir godare om de får stå några dagar i kylen. När barnen ännu bodde hemma kunde han servera en soppa på måndagen och sedan plocka fram den igen på torsdagen, efter ett par dagars paus.

Morotslåda på hösten

När det gäller julens rester lagar Thomas Lundin allt som oftast för mycket morotslåda. Resterna brukar han frysa in och ta fram igen i oktober när han ordnar säsongens sista grillfest på terrassen.

– Vi grillar goda kryddiga korvar som serveras med stark senap, öl, surkål och stekt morotslåda från julen. Det blir jättegott.

För att minimera matsvinnet och undvika att slänga mat i onödan, bör man inte stirra sig blind på livsmedelsförpackningarnas bäst före-datum, menar Lundin.

– Förr i världen fanns det inga bäst före-datum. Man använde sina sinnen, doftade, smakade och tittade. Om mat doftar och smakar gott och ser aptitligt ut så är det oftast ätbart.

När det gäller sista förbrukningsdagen är Lundin mer aktsam, men också här litar han på sina sinnen.

Lundin uppmanar till att med jämna mellanrum kolla vad man har hemma i kyl, frys och skafferi och skapa nya rätter av det man har. Det är både etiskt, ekonomiskt och ekologiskt.

– Ofta när jag har en känsla av att vi inte har några ingredienser hemma hos oss, finns det fyra eller fem hela middagar kvar, säger Lundin.

Har man tomatkross, lök, bra kryddor och lite linser, kan man laga goda grytor och soppor som kan varieras med olika sorters buljong, kokosmjölk eller vanlig grädde, tipsar Lundin.

– Det handlar inte om kärnfysik utan om att bli medveten och efter det ändra sin inställning till mat och matrester, säger Lundin, som vill inspirera var och en att våga prova sig fram i köket.

Vilka är dina bästa tips för att ta vara på matrester? Hur förvandlar du gårdagens middag till något nytt och gott? Vad inspirerar dig i köket?

På lördag den 3 januari mellan klockan 9.03 och 11.00 vill Kike Bertell höra om dina tankar, tips och erfarenheter kring att laga mat på rester i Vega Lördag. Skriv ditt meddelande i kommentarsfältet nedan.

Formuläret är stängt! Tack till alla som deltog!