Den 53-åriga franska anestesiläkaren Frédéric Péchier dömdes på torsdagen till livstids fängelse för att medvetet ha förgiftat tiotals patienter under flera års tid.
Åklagarna betecknade Péchier som en allvarligt störd seriemördare och en av de värsta kriminella i Frankrikes rättshistoria.
– Ni är Doktor Död, en giftmördare, en mördare. Ni drar skam och vanära över alla läkare, sa åklagaren Christine de Curraize.
Péchier måste sitta i fängelse i minst 22 år och får sin läkarlicens permanent indragen.
Domen utfärdades av en domstol i staden Besançon, där han arbetade på två privata kliniker.
Péchier har tio dagar på sig att överklaga. Han har hela tiden förnekat anklagelserna.
Ville skada kollegers rykte eller framstå som hjälten som räddade patienter
Han dömdes för att ha manipulerat offrens intravenösa dropp så att patienterna fick hjärtstopp eller blödningar.
Motivet var dels att han ville hämnas på kolleger han hade konflikter med och ställa dem i dålig dager, enligt åtalet.
Ett annat motiv var att han ville framstå som en hjälte genom att i hemlighet åstadkomma en sjukdomsattack för att sedan kunna rädda patienten.
Totalt förgiftades 30 patienter under åren 2008–2017. Tolv av dem dog. Det yngsta offret var fyra år och det äldsta 89.
Frédéric Péchier har medicinsk bakgrund även i privatlivet. Hans far var anestesiolog. Modern var sjuksköterska och hans numera frånskilda hustru är kardiolog.
Källor: Le Monde, Le Figaro, Agence France-Presse