Start

Politiker om Hangö Casinos förfall: Slarv från stadens sida och otur med hyresgäster

Restaurang Casinos dåliga skick kom som en smärre chock för en politiker, en annan säger hon borde ha förstått och en tredje säger att staden borde sälja byggnaden.

Denna historiska byggnad, med sin karakteristiska träarkitektur och höga torn, är ett kulturellt landmärke .
Åsikterna bland politikerna går isär om den anrika sommarrestaurangen Casino borde säljas eller om den gamla, kulturhistoriskt värdefulla, men nergångna byggnaden ska ägas av Hangö stad också i fortsättningen. Bild: Helena von Alfthan / Yle

Anledningen till att Hangö Casino har förfallit så mycket verkar bero på bristande kontinuerligt underhåll från stadens sida och hyresgäster som inte tagit sitt ansvar för att byggnaden ska hållas i skick.

Det är kontentan efter rundringning till några kommunalpolitiker i Hangö efter att Yle Västnyland besökte den anrika sommarrestaurangen och tittade närmare på byggnaden.

– Stadens tekniska experter har inte riktigt orkat vara uppmärksamma och så har vi haft otur med hyresgästerna, säger Jouko Kavander, långvarig SDP-politiker i Hangö. Han sitter bland annat i stadsfullmäktige och revisionsnämnden.

Man med glasögon som ser in i kameran.
Jouko Kavander har varit aktiv i Hangös kommunalpolitik sedan början av 1970-talet. Arkivbild. Bild: Malin Lindholm / Yle

– Med den sista näringsidkaren, som stadsstyrelsen blev i strid med, hade vi kommit överens om att han investerar en viss summa i Casino och sedan skulle han inte behöva betala hyra i några år. De investeringar han sedan gjorde gällde bara hans egen verksamhet och inte själva byggnadens underhåll, fortsätter Kavander.

Kavander tippar på att staden lagt ut mellan 30 000 och 60 000 euro per år på att underhålla Casino.

– Tar vi ett medeltal på 40 000 euro så blir det totalt en miljon för de senaste 25 åren.

Av den summan har staden fått tillbaka högst en tredjedel i hyror, menar Kavander.

Stadens tjänstemän har försummat Casino – inte politikernas sak att granska byggnader

– Casino har inte blivit så väl omhändertaget av den som har hyrt det och huset har tyvärr också blivit försummat från stadens sida, säger Birgitta Gran.

Hon representerar Vänsterförbundet i Hangös stadsfullmäktige och stadsstyrelse.

Gran säger att hon nog förstått och kanske borde ha varit mer medveten om att Casino är i dåligt skick.

– Men ingen har sagt det och jag har haft så mycket annat att tänka på, så det här är inget jag har suttit och funderat på. Där har också funnits hyresgäster som kunde ha sagt till lite mera.

En gammal och sliten fönsterbräda täckt av damm och smuts, med ett frostigt och immigt fönster som släpper in diffust ljus.
Bilden är tagen uppe i tornet av Casino. Bild: Helena von Alfthan / Yle

För SFP-politikern Helena Lesch-Saarinen, fullmäktige- och stadsstyrelseledamot, kändes det som en smärre chock att ta del av rapporten på vad allt som borde göras på Casino.

– Jag tror att det har varit interna kommunikationsproblem eller någonting sådant. Inte kan det vara vi politiker som ska springa runt och titta hur det ser ut i alla våra byggnader. Det här är nog stadens ansvar, säger Lesch-Saarinen.

Hon säger att det borde höra till att någon går genom fastigheterna några gånger per år och gör upp en lista på vad som borde åtgärdas.

– Så att det inte blir värre. Jag tror man skulle ha kunnat rädda ganska mycket om man kontinuerligt fixat till det. Nu har man låtit det gå så här långt, säger Helena Lesch-Saarinen.

Känslomässigt viktig byggnad som kostar många miljoner att renovera

Enligt Birgitta Gran blir inget bättre av att fundera i vems verksamhet det har brustit, nu gäller det att ta tag i det hela.

– Det är inte bara ett historiskt ställe utan också viktigt och speciellt. Det skulle vara enklast och billigast att sälja det, men man vet inte vad det blir då, säger Birgitta Gran.

Hon tror att det finns människor som skulle vara villiga att hjälpa staden med en renovering.

– Staden klarar inte av det ensamt, vi måste jobba för att hitta finansiering och få så goda kompanjoner som möjligt.

kvinna i jeansjacka
Alla människor tänker inte på hur de ska få mera pengar. En del vill också donera pengar så att gamla, fina byggnader bevaras. Så tror Birgitta Gran. Arkivbild. Bild: Linus Westerlund / Yle

Birgitta Gran tror att det finns samarbetskumpaner som ser något gott i att Casino rustas upp och används till något vettigt.

– Även om de inte har någon egen nytta av det, men känner en stor glädje av att vara med om att bevara något.

Gran ser fler möjligheter för Casino. Byggnaden skulle inte enbart vara en sommarrestaurang.

– Den skulle mer och mer kunna vara något slags kulturcentrum för Hangöborna, säger Gran och stöder därmed partikamraten Mi Grönlunds visioner och motion till stadsfullmäktige i slutet av november.

ett vått fönster och en strand i bakgrunden.
Det har firats många fina fester inne i Casino. Utanför, vid fontänen, har likaså många sjusovare fått en och annan kallsup när de slängts i bassängen. Bild: Helena von Alfthan / Yle

Jouko Kavander tycker för sin del att det finns andra byggnader i Hangö som kunde användas för kulturändamål. Att till exempel värmeisolera Casino så att byggnaden kunde användas året runt skulle bli väldigt dyrt.

– Och samtidigt funderar bildningsnämnden vad staden ska göra med alla skollokaler, som det finns för många av. De kunde i stället användas till kulturutbildning för barn och unga, föreslår Kavander.

Enligt Kavander kostar det Hangö minst fem till sex miljoner euro att få Casino i skick.

Efter cirka 25 år skulle det igen behövas nya, mer omfattande renoveringar.

– Det här är utgifter som vi aldrig får täckta av att hyra ut Casino. I slutändan är det Hangöborna som betalar, säger Kavander.

En tom och rymlig sal med stora fönster, där en pöl med vatten har samlats på golvet.
Casino är i akut behov av nytt tak. Det läcker åtminstone i stora salen, vilket märktes när Yle Västnyland var på besök tidigare i december. Bild: Helena von Alfthan / Yle

Jouko Kavander tycker det bästa skulle vara att sälja Casino, rättare sagt sälja byggnaden och hyra ut tomten.

– Vi säljer alltså nyttjanderätten. I hyresavtalet definieras vad som får göras på tomten och hur byggnaden ska renoveras. Hyresavtalet ska vara tydligt och klart, säger Kavander.

Birgitta Gran vill inte sälja Casino och det vill inte Helena Lesch-Saarinen heller.

– Det är känslomässigt. Många säger att Casino kostar mycket och att staden inte har råd, men jag ser det som ett så centralt ställe med möjligheter till både restaurang och annan verksamhet.

Kvinna i Gunnarstrand i Hangö.
Helena Lesch-Saarinen har liksom Birgitta Gran och Jouko Kavander lång kommunalpolitisk erfarenhet. Många av de tjänstemän som varit engagerade i Casino har slutat eller gått i pension, så det är också svårt att få reda på varför underhållet av byggnaden har försummats, säger hon. Arkivbild. Bild: Johanna Lindholm / Yle

Lesch-Saarinen påminner om att det har hållits konstutställningar i gymnastiksalen som finns på baksidan av Casino.

– Det fanns också en butik och ett kafé i Casino. En del tyckte att krögarna hade fixat det riktigt bra och andra tyckte det var mindre lyckat, konstaterar Helena Lesch-Saarinen.