Begagnat och elektronik populäraste jul­klapparna – en tredjedel såldes vidare eller returnerades

Enligt försäljnings­sajten Tori är det ganska vanligt med oönskade julklappar. Marimekko och speldatorer är däremot högt uppe på finländarnas önskelistor.

Akseli och Piret lämnade tillbaka julklappar till butiken på annandag jul.

Det finns ingen heltäckande statistik över finländarnas julhandlande. Den populära försäljningssajten Tori.fi kan ändå ge en ganska god fingervisning.

– Jag tog mig en titt på Toris användardata igår. Här ser vi att speciellt elektronik har både köpts och sålts under julen, säger Jenni Tuomisto, chef för Tori.

En trend som pågått i flera år är att begagnade julklappar blir allt mer populära.

– Enligt vår senaste undersökning skulle 95 procent av finländarna glädjas även av att få begagnade presenter. 70 procent svarade att de också gett åtminstone en begagnad gåva.

Enligt Tuomisto kommer den här trenden att fortsätta de kommande åren.

– Kanske blir det den nya gåvan som sticker ut i framtiden, i stället för den begagnade.

En tredjedel av julklapparna returneras eller säljs vidare – ofta i hemlighet

Enligt en undersökning gjord av Tori säljs ungefär en tredjedel av alla julklappar vidare.

– Den absoluta mängden produkter till försäljning ökar inte desto mer under julen. Däremot ser vi en ökning av vissa sorters produkter som är populära julgåvor, säger Tuomisto.

89 procent av alla finländare har någon gång fått en julklapp de aldrig använt. Ungefär en femtedel får en oönskad klapp varje jul.

Kvinna med blont hår står utanför ett köpcenter och ser mot kameran.
Jenni Tuomisto har under sina tio år vid Tori sett hur det begagnade blir allt mer populärt i Finland. Bild: Alexander Uggla / Yle

– Utöver elektroniken som varit populär i år handlar det om kläder i fel storlek eller handväskor som inte passar stilen. Det är inte heller ovanligt att man till exempel råkar få samma leksak två gånger, då säljs dubbletten här.

Totalt 37 procent av alla som deltog i undersökningen ansåg att det är ohövligt att sälja en present. Aningen färre, 34 procent, tyckte däremot att det är vettigt medan resten förhöll sig neutralt till det hela.

Oavsett vad man tycker om saken så säljs många julklappar i hemlighet.

– Många är oroliga över att personen som gav presenten ska bli sårad, konstaterar Tuomisto.

En tiondel av alla som sålt julklappar uppger att det berodde på att de behövde pengarna.

”Det kändes vettigast att returnera”

Utanför Gigantti i Rosendal i Vanda träffar Svenska Yle under annandagsmorgonen flera som är på väg till butiken för att returnera presenter.

Hit hör Aleksi som är här för att byta ut ratt och pedaler som används för racingspel.

– Det finns en annan ratt på rea. Det kändes vettigast att returnera den här och köpa den andra som är mycket bättre.

Patrik Suihko menar att det inte är något fel med att sälja julklappar.

– För min del är det okej att göra vad man vill med presenten. Det skulle gå helt bra att ge pengar i ett kuvert så att man själv kan köpa vad man behöver.

Enligt Jesse Himanen, försäljningschef vid Gigantti, har julen ingen större inverkan på hur mycket varor som returneras.

– Det är ingenting som avviker från det normala. Det är lite mera hektiskt men annars löper affärsverksamheten på som vanligt.

Tycker du att det är ohövligt att sälja en julklapp? Berätta i kommentarsfältet!