Två personer fick föras till sjukhus för kontroll efter att en brand brutit ut i ett äldre enfamiljshus på Gamla Landsvägen i Närpes omkring klockan 13 på söndagseftermiddagen.
– Det var någon slags explosion till följd av matlagning med gasol, säger jourhavande brandmästare Riikka Oravainen.
De båda personerna som befann sig i huset vid tidpunkten för explosionen kunde ta sig ut på egen hand.
Eftersom det rörde sig om en gasexplosion var brandmännen först tvungna att släcka utifrån och säkerställa att branden till stora delar var släckt innan de kunde ta sig in i huset och kontrollera om det fanns fler gasflaskor. Därför revs en del konstruktioner upp i samband med släckningen.
Vid halv fem-tiden på söndagen pågick släckningen och röjningen fortfarande. Enligt Oravainen har huset fått omfattande skador och kommer antagligen att bli obeboeligt.
– Explosionen var så kraftig att den slog ut en del av fönstren och fick takplåtar att flyga av taket. Dessutom var vi tvungna att släcka med ganska våldsamma metoder för att säkerställa att inget låg kvar och pyrde, säger Oravainen.
Det fanns ingen risk för att branden skulle spridas till andra byggnader.