På Borgå bollplans stora konstis är det snöyra och en stor skylt visar att det är minus fyra grader.
Borgå Akilles bandyspelare är glada över att luften äntligen blivit kallare, men under höstterminen var det inte lika muntert på bollplan.
– Tyvärr är det så att klimatet och vädret gör det svårt att öva utomhus, säger Anders Skog som är lagledare för Akilles bandyjuniorer i kategorierna under 10- och under 12-åringar.
Konstisplanen har först nyligen kunnat tas i bruk för säsongen eftersom det varit varmt, regnigt och blåsigt, menar Skog.
Bandyjuniorerna har ishallsturer från augusti till mitten av november, men sedan behöver ishockeyspelare och konståkare isen. Om isen på bollplan smälter så får Akilles inte några fler turer i ishallen.
Allt fler unga vill spela bandy
På liganivå har det varit svårt att trolla fram spelare, Akilles herrar har till exempel tvingats låna spelare från Jyväskylä. Men på juniorsidan är det muntert.
– Vi har nu 27 licenspelare i under 10–12-åringar. Vi har två lag i samma serie, vilket vi inte haft på ganska länge, säger Skog.
Jonathan Britschgi, Fanny Mansner och Julius Lindqvist spelar alla i Akilles juniorlag. Britschgi tycker det bästa med bandy är att få skrinna och känna sig fri, medan Mansner tycker om att passa, skjuta och skrinna.
Britschgi vet inte om han vill spela i ligan när han blir stor, medan både Mansner och Lindqvist är intresserade.
– Jag tycker att bandy är roligt och jag tycker att alla borde prova på det, säger Lindqvist.
Skog hoppas att juniorspelarna fortsätter spela så länge som möjligt.
– Det finns vissa som blivit jätteduktiga på att skrinna och man ser att de har spelöga redan i den här åldern, säger han.
Skog tror att de unga spelarna absolut kan vara ligans framtida bandyspelare. Han ser att det finns ett intresse för det bland barnen också.
De unga spelarna får om de vill vara med som bollpojkar då herrligan spelar, och då skrinnar de med herrarnas lag innan matchen. Enligt Skog är vissa juniorer med på varje match.
– Jag tror att det är ganska fint för en tioåring.
Förmånlig hobby lockar
En orsak till att bandyn lockar allt fler unga spelare är för att det är en förmånlig hobby i Borgå, jämfört med till exempel ishockey. Det kostar 200 euro för höst- och vårterminen från augusti till mars berättar Anders Skog.
– Vi försöker ha det så roligt som möjligt. Det ser man i och med att gruppen har blivit större i år, säger han.
Flera ishockeyspelare har också anslutit sig till laget i år, och de spelar både och. Enligt Skog tycker de som spelar ishockey att det kan bli trångt i rinken, och att det är roligt att få åka skridskor snabbt på stora ytor i bandy.
Linda Wahlman-Strandbergs dotter spelar i Akilles juniorlag.
– Det var hon själv som ville spela bandy. Hon hade i flera år gått på bandyskolan som Akilles ordnar, och sen ville hon spela som hon sa ”på riktigt” i ett lag.
Wahlman-Strandberg brukar stå med frusna tår och heja på sin dotter då hon spelar.
– Hon är ganska ung ännu, men hon själv siktar på att spela med damerna. Om hon har motivation och vilja så stöder vi henne så klart, säger Wahlman-Strandberg.