Start

Trump drar tillbaka nationalgardet från Chicago, Los Angeles och Portland

Nationalgardet skickades ut till flera städer ledda av demokraterna.

En gråhårig man pekar med finget mot sin publik. Han är Donald Trump.
President Trump säger att åtgärden är tillfällig. Nationalgardet kan skickas tillbaka när brottsligheten börjar öka igen. Bild: Tasos Katopodis / Getty Images

USA:s president Donald Trump sa på onsdagen att han tänker dra tillbaka nationalgardet från städerna Los Angeles, Chicago och Portland.

I ett inlägg på plattformen Truth social skriver Trump att han avlägsnar nationalgardet och att ”brottsligheten har minskat avsevärt” under truppernas närvaro i städerna.

Uttalandet kommer efter att USA:s högsta domstol förra veckan beslöt att Trumps utplacering av federala trupper i Chicago inte var berättigad.

Trump utesluter ändå inte att det igen kan bli aktuellt med nationalgardets närvaro i städerna.

”Vi kommer att återvända, kanske i en helt annan och starkare form, när brottsligheten börjar öka igen”, skriver Trump i inlägget.

Officiellt har nationalgardets närvaro försvarats med att gardet skyddar federal egendom, myndigheter och framförallt den amerikanska tull- och migrationspolisen ICE.

Trumps administration har ålagt ICE att driva igenom Trumps invandrarfientliga politik med bland annat omfattande räder mot papperslösa invandrare.

Beslutsfattarna i Los Angeles har sagt att nationalgardets närvaro snarare provocerade fram oroligheterna i samband med räderna än dämpade dem.

Nationalgardet är en militär organisation som står mellan delstaterna och det federala.

Källa: AFP, Reuters