USA:s president Donald Trump sa på onsdagen att han tänker dra tillbaka nationalgardet från städerna Los Angeles, Chicago och Portland.
I ett inlägg på plattformen Truth social skriver Trump att han avlägsnar nationalgardet och att ”brottsligheten har minskat avsevärt” under truppernas närvaro i städerna.
Uttalandet kommer efter att USA:s högsta domstol förra veckan beslöt att Trumps utplacering av federala trupper i Chicago inte var berättigad.
Trump utesluter ändå inte att det igen kan bli aktuellt med nationalgardets närvaro i städerna.
”Vi kommer att återvända, kanske i en helt annan och starkare form, när brottsligheten börjar öka igen”, skriver Trump i inlägget.
Officiellt har nationalgardets närvaro försvarats med att gardet skyddar federal egendom, myndigheter och framförallt den amerikanska tull- och migrationspolisen ICE.
Trumps administration har ålagt ICE att driva igenom Trumps invandrarfientliga politik med bland annat omfattande räder mot papperslösa invandrare.
Beslutsfattarna i Los Angeles har sagt att nationalgardets närvaro snarare provocerade fram oroligheterna i samband med räderna än dämpade dem.
Nationalgardet är en militär organisation som står mellan delstaterna och det federala.
Källa: AFP, Reuters