USA:s president Donald Trump använde ett mycket förenklat och nationalistiskt språk om venezuelansk olja under den presskonferens han höll på lördagskvällen finsk tid, efter attacken mot Venezuela.
Han påstod att USA ska ta tillbaka kontrollen över oljan i Venezuela, med hjälp av amerikanska oljebolag.
Regeringen i Venezuela tog kontroll över sin råoljeindustri redan år 1976. Då nationaliserade landet hundratals privata företag och utlandsägda tillgångar. Det skedde enligt experter på ett lagligt sätt.
De sista privatdrivna oljeverksamheterna nationaliserades år 2007.
Trump sa inte under lördagen uttryckligen att USA skulle ha en juridisk rätt till oljan, men det har han sagt tidigare.
Till exempel i december 2025 sa Trump att Venezuela ”tog all vår olja för inte så länge sedan, och vi vill ha den tillbaka” och att ”det var olagligt att de tog den”.
Stephen Miller, Trumps biträdande stabschef och policyrådgivare, liknade Venezuelas drag att nationalisera sin oljeindustri vid ett rån.
”Amerikanskt slit, uppfinningsrikedom och möda skapade oljeindustrin i Venezuela”, skrev Miller på sociala medier.
”Landets tyranniska beslagtagande var den största registrerade stölden av amerikanskt välstånd och egendom”, tillade han.
Flera medier och experter beskriver ändå Trumps och Millers formuleringar som missvisande och politisk retorik snarare än en korrekt återgivning av internationell rätt eller existerande avtal.
Juridiskt har USA ingen rätt att ta tillbaka, utan bara möjlighet att införa sanktioner och eventuell militär kontroll över marken där oljan finns
USA:s historiska roll i venezuelansk olja
Amerikanska bolag började borra efter olja i Venezuela i början av 1900-talet.
Företag som Standard Oil ledde utvecklingen och gjorde Venezuela till en viktig global leverantör, särskilt för USA.
– Det amerikanska påståendet förstås bäst som ett politiskt argument byggt på två komponenter: en historisk berättelse om amerikanska företags tidiga roll i utvecklingen av Venezuelas råoljesektor, och ett juridiskt klagomål om Venezuelas tidigare beslagtagande av utländska oljetillgångar, säger Salvador Santino Regilme, statsvetare vid Leiden University i Nederländerna i en intervju med Al Jazeera.
– Stephen Millers formulering, att USA ”skapade oljeindustrin i Venezuela” och att venezuelansk olja därför ”tillhör” USA, är uttryckligen en retorisk upptrappning av den berättelsen snarare än en vedertagen juridisk position, tillägger han.
Internationell rätt ger Venezuela äganderätt
Enligt internationell rätt saknar USA grund för att hävda äganderätt till venezuelansk olja.
Enligt internationell rätt har suveräna stater nämligen full kontroll över naturresurserna inom sina territorier. Principen om permanent suveränitet över naturresurser etablerades av FN:s generalförsamling 1962 efter avkoloniseringen.
Francisco Rodríguez, venezuelansk ekonom vid University of Denver i USA, kallar Trumps påståenden ”grundlösa”.
– Amerikanska företag ägde aldrig olja eller mark i Venezuela, säger han till Washington Post.
Enligt statsvetaren Regilme är det juridiskt mer hållbara kravet snävare. Det handlar om ersättning för påstått olagligt beslagtagande av specifika investeringar, något som avgörs i investeringsskiljedomstolar.
Amerikanska bolag kompenserades vid nationaliseringen
När Venezuela nationaliserade sin oljeindustri 1976, förlorade stora amerikanska oljebolag tillgångar värda några miljarder dollar. De kompenserades däremot för det här, men bara delvis.
Företagen sökte inte full ersättning eftersom de bedömde att det inte var meningsfullt att pressa det mer.
Också när Hugo Chávez senare nationaliserade de sista privatägda oljeverksamheterna år 2007 så fick ExxonMobil och ConocoPhillips flera miljarder dollar i kompensation.
Venezuela har ännu inte betalat hela summorna på grund av landets ekonomiska kris, förvärrad av amerikanska sanktioner.
”En bisarr argumentation”
Francisco Rodríguez beskriver i Washington Post Trumpadministrationens position som ”ologisk”.
– Det är som ett konstigt argument. Du är skyldig mig pengar. Vi båda går till domstol. Domstolen säger ”du ska betala mig det här”. Du börjar betala mig, sedan gör jag, med våld, genom införandet av sanktioner, det omöjligt för dig att fortsätta betala mig, och sedan anklagar jag dig för att ha stulit något från mig, säger han till tidningen.
Trump sa under lördagens presskonferens att amerikanska oljebolag nu framöver ska spendera flera miljarder dollar, reparera den trasiga oljeinfrastrukturen i Venezuela och börja tjäna pengar åt både Venezuela och amerikanska intressen.
Det är oklart exakt hur USA planerar att styra Venezuela, men Trump sa att det kommer vara ”en grupp” människor som leder arbetet.
Källor: Washington Post, Al Jazeera, BBC, Fortune, Argus Media, Business Insider