Remi Lindholm kan glömma OS – fick stryk av bland annat Nykarlebyåkaren Melker Wikblom i Vanda

Remi Lindholm pratade om tävlingar efter OS efter lördagens lopp i Vanda. Efter söndagens likbleka insats kan han sätta allt fokus på andra tävlingar än OS.

Remi Lindholm ser fundersam ut.
Remi Lindholm har en riktigt trög vinter på gång efter skadeproblemen under försäsongen. Bild: Tomi Hänninen / Yle

Efter tre raka mästerskapsstarter kan Remi Lindholm glömma en resa till de olympiska spelen i Italien i februari.

Lindholm var i skriande behov av en radikal vändning resultatmässigt i helgens tävlingar i skandinaviska cupen, men dagens lopp i fristil slutade i ett bottennapp.

27-åringen gick i mål som 50:e man på tio kilometer i Vanda – en och en halv minut efter den norska segraren Kasper Andersson Herland. Det var fullständig norsk dominans i tävlingen: de tio första i loppet var norrmän.

Lindholm förlorade exempelvis knappt mot långloppssatsande Petter Northug, men hade framför allt en rad finländare framför sig. Inte mindre än tretton blåvita åkare hade en bättre tid än Lindholm – bland andra Nykarlebykillen Melker Wikblom som slutade 35:e i tävlingen och hade en dryg minut fram till segraren.

Bästa finländare i herrtävlingen var Veeti Pyykkö på en 15:e plats.

Inga tävlingar kvar

Remi Lindholms chanser till en OS-plats har grusats under en riktigt svag första del av tävlingssäsongen. Hans två starter i världscupen har slutat med placeringar runt 50-strecket och nu kom alltså ett liknande resultat ett steg ner i den skandinaviska cupen.

Efter 49:e platsen i Davos före jul konstaterade Lindholm att han inte uppfyllde kravet att visa form.

Efter lördagens tävling i Vanda medgav Lindholm att tiden är knapp och att han redan har börjat blicka mot femmilen i världscupen i Oslo efter OS.

Förbundskaptenen Teemu Pasanen har sagt att OS-laget spikas den 23 januari. Med tanke på att den enda distanstävlingen i världscupen före det är ett klassiskt lopp i Oberhof den 18 januari är Lindholms möjligheter till en OS-start borta om inte mirakel inträffar.

Iivo Niskanen, Lauri Vuorinen och Arsi Ruuskanen är redan uttagna till OS. Just nu har Finland sju platser och åkarna som gör upp om de sista platserna lär vara Joni Mäki, Niko Anttola, Perttu Hyvärinen, Niilo Moilanen och Ristomatti Hakola.

Efter Tour de Ski-avslutningen i Italien var beskedet från Teemu Pasanen att Finland kan få en åttonde OS-plats om något land inte tar emot sin kvotplats.