Vinterkylan slår hårt mot bostadslösa: ”Kylan driver folk inomhus”

Kylan drabbar särskilt de som är utan bostad. I Åbo är härbärgena fulla då allt fler söker värme och skydd när temperaturen sjunker.

En människa sitter i en stol, man ser bara personens ben och fötter samt ena armen.
Allt fler bostadslösa söker skydd mot kylan då temperaturen sjunker. Det här märks bland annat på Linnakoti i Åbo, som erbjuder tillfälligt boende för bostadslösa. Bild: Pontus Nyqvist / Yle

Den hittills milda vintern i sydvästra Finland har övergått till en bitande köldperiod. Sedan årsskiftet har temperaturen i Åboland växlat mellan 6 och 20 minusgrader.

Kölden slår särskilt hårt mot bostadslösa personer. De tuffa omständigheterna utomhus syns också på de serviceställen och härbärgen som erbjuder tillfällig övernattning och boende.

Terhi Kärkkäinen jobbar som teamansvarig på Linnakoti i Åbo centrum. Linnakoti är en plats där människor som saknar bostad kan bo tillfälligt tills de hittar någon annan form av boende. Linnakoti har plats för upp till 25 personer.

En person öppnar en dörr och håller i handtaget. Personen är klädd i en röd kofta och har ett halsband med ett ID-kort. Bakgrunden visar en byggnadsingång.
Terhi Kärkkäinen vid Linnakoti säger att det kalla vädret har fört med sig att kön till det tillfälliga boendet har vuxit. Bild: Pontus Nyqvist / Yle

Längre kö till boendet på vintern

Enligt Terhi Kärkkäinen är det nästan alltid fullt i Linnakoti och för tillfället är kön till boendet dessutom längre än normalt, med sex personer som väntar på att få en plats.

– Det är delvis kylan som ligger bakom det men det tyder också på att välfärdsområdets serviceenheter för tillfällig övernattning och boende antagligen är fulla nu, säger Kärkkäinen.

Den här uppgiften har dock inte kunnat bekräftas, eftersom Yle Åboland inte har fått någon kommentar från Toivo, Egentliga Finlands välfärdsområdes (Varha) servicecenter för mentalvårds- och missbrukartjänster. Den nyöppnade enheten har 26 platser för tillfällig övernattning.

En korridor med dörrar på vardera sida.
Linnakoti i Åbo har plats för upp till 25 personer. Bild: Pontus Nyqvist / Yle

Inte drop-in på Linnakoti

Till skillnad från Toivo krävs det på Linnakoti ett beslut från socialarbetare för att få bo där. Det är alltså inte så att man bara kan dyka upp och be om en plats där.

Linnakoti fungerar enligt Bostad först-principen. Det betyder att personer som är bostadslösa först får en egen bostad och sedan får det stöd de behöver utifrån sin egen situation.

Det finns till exempel inget krav på att de boende måste vara nyktra, utan de får bo på enheten även om de använder rusmedel.

Det kalla vädret medför att också personer som inte bor på Linnakoti kommer dit för att värma sig inomhus.

– Man får komma hit och hälsa på någon som bor här men vi är inte preliminärt en plats för att bara vara och tillbringa tid. Om kvällarna måste vi skicka vidare en del personer till framförallt Toivo, säger Kärkkäinen.

Stort behov av vinterkläder

Handledaren Markus Stenman vid Linnakoti säger att det kalla vädret snabbt märks på jobbet.

– Kylan driver folk inomhus, säger han.

Han berättar att det är fler besökare nu än på sommaren. Många kommer för att värma sig, och trycket på sovplatser ökar direkt när temperaturen sjunker.

Det är en person som håller i kläder framför en tvättlina med upphängda textilier i bakgrunden.
Till Markus Stenmans arbetsuppgifter hör att hjälpa de boende på Linnakoti med kontakten till socialen. Ibland hjälper han också till med att vika tvätt. Bild: Pontus Nyqvist / Yle

Stenman säger att behovet av vinterkläder också är stort.

– Vi har dåligt med vantar, mössor och halsdukar att dela ut, så donationer är mer än välkomna.

Markus Stenman och Terhi Kärkkäinen påpekar att trots att det nyligen öppnat fler härbärgen i Åbo räcker platserna inte till. Åbo är den stad i Finland som sett till invånarantalet har flest bostadslösa personer.

– Det borde finnas tillräckligt med platser för tillfälligt boende så att det inte uppstår en situation där man måste säga att nu är det fullt. Dessutom borde det finnas dagcentraler som är öppna även på helgerna med någon mat att få, säger Terhi Kärkkäinen.