Kylan i Kuopio lättade något, vilket gjorde att 10 kilometer fristil kunde genomföras som planerat i dag. Snön föll dock över stadion och satte sin prägel på tävlingen.
Flera landslagsåkare saknades, bland annat hoppade Iivo Niskanen av under morgonen, och då tog Markus Vuorela sin chans.
Vuorela har flera FM-medaljer sedan tidigare men saknade ett guld. Det fick han i dag, då han var bäst av alla i snöfallet.
– Jag har väntat på det här guldet och på att få kalla mig själv för finländsk mästare. Det var en bra tävling men det blev lite spännande med snöfallet, säger Vuorela.
Vuorela tog ledningen på det andra varvet och släppte sedan aldrig greppet. Han vann till slut med 7,5 sekunders marginal till Olli-Pekka Laitila.
– Jag har tänkt att det här kanske blir min sista säsong så det är fint att guldet kom nu, säger Vuorela.
Laitila överraskade efter envisa hälsoproblem
Olli-Pekka Laitila var dagens stora överraskning och hans första FM-medalj blev ett silver. Han slog trean Emil Liekari med sju tiondelar.
– Jag har haft problem med andningen och luftrören i en och en halv säsong. Det här var första tävlingen på länge som jag kunde åka utan besvär.
– Det känns väldigt bra att jag fick en lyckad tävling, säger Laitila.
För Remi Lindholm fortsatte den svåra säsongen. I normala fall skulle han vara medaljkandidat i fristil, men nu fick han nöja sig med en 15:e plats. Lindholm var drygt en halv minut långsammare än vinnaren Vuorela.
Alexander Ståhlberg var bäst av FSS-åkarna i tävlingen. Minkenåkaren var 41,1 sekunder långsammare än Vuorela och blev 19:e man.
Samtliga resultat från FM finns här.