Det är en kall och mulen vinterdag och det är också ganska halt, men Karin Kolam är ändå ute på en promenad.
Hon har förberett sig väl: varma kläder i flera lager, yllemössa och dubbla vantar, dubbade skor och gångstavar. På gångstavarnas handtag har hon satt fast någonting som ser ut som krulligt fårskinn.
Hon brukar frysa mest om händerna och det är därför hon pimpade sina gångstavar, men pimpa är kanske fel ord att använda när det gäller Karin Kolams promenadvanor.
Hon är nämligen hela 94 år gammal. Begreppet krutgumma tycks ha myntats för sådana som hon.
I dag går hon runt ishallen i Vasa. Hon brukar annars gå längs med stränderna, men vi ska testa en ny sak med henne.
Efter att vi har slutfört vår utomhuspromenad ska vi nämligen hoppa på ett erbjudande från Vasa stad. På onsdagarna håller nämligen ishallen promenadöppet.
Då kan seniorer, men också andra människor som har svårt att röra sig under kalla, isiga och snöiga vinterdagar, promenera i ishallen.
Det låter kanske bakvänt när man hör det först men snart visar det sig att det inte är en dum idé alls.
Ishallen är ju en ganska stor byggnad och på andra våningen går det en lång gång runt hela läktaren.
Gången mäter 300 meter och när man har gått runt 10 gånger, ja, då har man faktiskt gått hela tre kilometer och då kan man redan tala om en hyfsad promenad.
Det finns många fördelar med att gå runt i en hall vintertid. Golven är släta, det blåser inte, det snöar eller isregnar inte heller.
Dessutom är det varmt så att man inte måste gå runt påbyltad som en Michelingubbe. Och eftersom det är en ishall är det inte heller för varmt. Lämpligt på alla sätt.
En annan fördel är att det finns en restaurang inne i ishallen så att man kan avsluta sin ”vintriga” promenad med en gemensam lunch. Eller så tittar man lite på pojkarna som håller till där nere på isen.
Träningarna är nämligen i full gång när vi valsar runt i hallen.
Att promenera är nödvändigt
Karin Kolam tycker att det är mycket viktigt att röra på sig också vid hög ålder. Hon försöker gå ut en stund varje dag om det inte är för kallt.
Hon brukar dra gränsen vid minus 15 grader. Men det beror också på väder och vind.
Varje torsdag är hon ute med Vasa Svenska Pensionärsförening VIPS gånggrupp. Året runt!
Ja, det är faktiskt så att hon leder gruppen med sina 94 år. Hugade ”promenadister” får gärna höra av sig. De äldsta medlemmarna i gruppen är 97 år, så åldern tycks inte vara ett hinder.
Ingen anmälan behövs. Det är bara att komma till Kulturhuset Fanny på Kyrkoesplanaden klockan 10 och VIPS far gruppen iväg.
Hon och hennes medgångare hade inte hört om Vasa stads erbjudande att promenera inomhus i ishallen och när hon hörde om det blev hon nyfiken.
Karim Kolam, Vasabo sedan födseln, har dessutom aldrig ens varit i ishallen förr så det blev en dubbelpremiär för henne.
När vi kommer upp på läktarkransen ser vi att vi är de enda som tar vara på erbjudandet.
Vi är inte ensamma i ishallen, men de som vi träffar är sådana som jobbar där eller spelare på väg till träningarna. Så det finns att titta på.
Vi hittade inte heller information inne i hallen om vilket omklädningsrum man ska använda sig av (det finns många olika) och vart man ska gå för att komma sig upp på läktaren. Här finns rum för förbättringar.
Men initiativet, att öppna ishallen för vinterpromenader, är det minsann inget fel på.