De absolut främsta finländska damåkarna var inte på plats när FM-medaljerna skulle delas ut i Kuopio.
Bland annat avstod den OS-klara kvartetten Jasmi Joensuu, Krista Pärmäkoski, Johanna Matintalo och Kerttu Niskanen loppet över 10 kilometer.
Det gjorde att bordet var dukat för nya medaljörer – och de tre främsta i loppet tog också sina första FM-medaljer på seniornivå.
Hilla Niemelä var bäst av alla i dag efter en ruskigt vass avslutning. Efter halva loppet låg hon tvåa och var drygt fem sekunder bakom Nora Kytäjä – men hon vände på steken under de två sista varven.
– Det här visade att jag är en allroundåkare och inte bara en sprinter. Det blev en bra tävling och jag kunde fördela krafterna jämnt, säger Niemelä.
Niemelä vann till slut guldet med 7,4 sekunder till godo på Kytäjä. Anna Kaisa Saari tog hand om bronset i loppet.
– Det känns väldigt bra med ett silver och jag har alltid sett mig själv som en bättre klassisk åkare. Jag trodde inte att det skulle gå så här bra, säger silvermedaljören Niemelä.
För Anni Lindroos från Pargas IF blev fristilsmilen också ett trendbrott. Lindroos har haft en småjobbig säsong men gjorde nu sitt bästa lopp i vinter. Lindroos slutade sjua och var drygt 30 sekunder från bronset.
Det här är Lindroos näst bästa FM-placering i karriären. För några år sedan blev hon fyra i en FM-sprint.