För några år sedan cyklade Salme Sulander genom staden och när tjänsten som bildningsdirektör blev ledig tänkte hon: varför inte?
I fredags gick flyttlasset och på måndagen började jobbet. När Yle träffar Salme Sulander har hon hunnit jobba en enda dag som Vasa stads nya bildningsdirektör.
– Det har varit fint att träffa olika människor och se arbetsplatsen. Jag trivs mycket bra, säger hon.
Sulander valdes till tjänsten i början av december bland totalt 29 sökande. Hon kommer närmast från tjänsten som rektor för ett gymnasium i Vanda, en roll hon haft i 27 år.
Mycket att jobba med
Som bildningsdirektör ansvarar hon nu för både svensk- och finskspråkiga skolor och daghem, samt stadens fritidsverksamhet och bibliotek. Det innebär ansvar för en stor budget och personal, betydligt mer än som rektor.
– Det är egentligen samma som jag har gjort som rektor. Jag har varit rektor i 27 år så det är inte nytt för mig, säger Sulander.
Hon beskriver sig själv som positiv, energisk och människonära.
– Alla har alltid sagt att det är mycket lätt att komma till mig och tala om svåra saker, jag tror det är typiskt för mig.
Sulander har läst Vasa stads strategi noggrant. Där står att staden ska vara ”en gigant i bildningen” och att alla invånare ska njuta av utbildning, kultur och motion.
– Det låter hemskt fint och där har vi att arbeta med, säger hon.
Vad innebär det att vara en gigant?
– Jag tror att det är det att vi gör riktiga saker, kanske städa bort sådant som vi inte behöver och utveckla det som ännu inte fungerar, säger Sulander.
Hon betonar vikten av att fokusera på det väsentliga och ta ett steg i taget.
– Vi måste arbeta tillsammans. Jag tror att det är viktigt att vi inkluderar alla när vi fattar beslut. Det kan inte bara vara en person som vet allt.
Öppen för tvåspråkighet
En av de största utmaningarna ser Sulander i att ge eleverna rätt stöd.
– Eleverna måste få det stöd som de behöver. De som har talang eller har enkelt i skolan måste också ha tillräckliga utmaningar, säger hon.
Som språklärare värnar Sulander starkt om rätten till undervisning på modersmålet. Hon gick själv i en tvåspråkig skola.
– Det fanns inga gränser. Vi var alltid tillsammans. Det är därför jag älskar det svenska språket, säger hon.
Samtidigt ser hon möjligheter till mer samarbete mellan språkgrupperna, till exempel i gymnastik.
– Det är en rikedom om man kan vara tillsammans och lära av varandra. Men modersmålet är viktigt, så vi måste behålla och bevara det.
I nuläget är det bara Vasa gymnasium och Vaasan Lyseon lukio där språkgrupperna på allvar blandas i stadens skolor. Men Sulander är öppen för att bredda det spåret. Till exempel Sundom har tidvis haft en stark inflyttning men de finskspråkiga barnen går i skola i centrum.
Frågan om en finsk klass där kan bli aktuell.
– Det är ett område som vi måste arbeta med, säger Sulander.
Positiv till musik- och kongresscenter
Även kulturfrågor ligger under Sulanders ansvar. Hon är positiv till planerna på ett musik- och kongresscenter vid gamla Wärtsilä-området.
– Kulturen är mycket nära mitt hjärta så det låter hemskt bra. Hoppas att det blir någonting av det, säger hon.
Hon erkänner att det kostar mycket att bygga, men menar att nyttan av kultur inte kan räknas i pengar.
Om fem år hoppas Sulander att Vasa är ett hjärta i hela Finland. Hon betonar att stadens svenskspråkiga kultur är en styrka som måste bevaras.
Jämfört med Helsingfors och Vanda, där hon jobbat tidigare, ser hon Vasa som en fördel.
– Vasa är inte för stort utan lagom stort, säger Salme Sulander.