Sammanfattning om mötet: Danmark och Grönland är redo att samarbeta men USA håller fast vid sitt krav
Mötet mellan Danmark, Grönland och USA var konstruktivt, men åsikterna går fortfarande isär. Det sa Danmarks utrikesminister Lars Løkke Rasmussen på en pressträff efter mötet med USA.
Den danska och grönländska delegationen lyckades inte ändra amerikanernas syn i Grönlandsfrågan. USA verkar alltså hålla fast vid sitt krav om att ta kontroll över den arktiska ön.
Både Danmarks och och Grönlands utrikesminister betonade ändå att man vill samarbeta med USA och hitta en lösning i frågan.
– Det måste ändå ske på ett respektfullt vis, sa Løkke Rasmussen upprepade gånger.
Grönlands Vivian Motzfeldt sa att man vill normalisera relationen med USA och stärka samarbetet, men att det inte betyder att Grönland vill bli en del av USA.
Utrikesministrarna uppgav att man kommer att bilda en arbetsgrupp för att hitta en lösning i frågan. Den ska träffas för första gången inom några veckor.
Danmarks Løkke Rasmussen poängterade också att det inte är nödvändigt för USA att kontrollera Grönland och sa att det inte just nu finns ett akut hot om att Kina eller Ryssland skulle försöka erövra ön.
USA:s president Donald Trump har hävdat att om inte USA tar kontrollen över Grönland kommer Kina eller Ryssland att göra det.