I helgen enades den kurdiskledda SDF-styrkan (Syriska demokratiska styrkorna) och den syriska regeringen om ett eldupphör. Men det eldupphöret verkar vara mycket skakigt.
Ett uttryck för det är den fängelserymning som det rapporteras om i staden al-Shaddadi, i nordöstra Syrien, där tusentals misstänkta IS-terrorister hålls fängslade.
Den kurdiska nyhetssajten Rudaw uppger att omkring 1 500 fångar med koppling till terrororganisationen IS rymde från fängelset i al-Shaddadi. Uppgiften kom från SDF:s talesperson Farhad Shami.
Enligt SDF skedde rymningen då SDF förlorade kontrollen över fängelset i samband med ett anfall från regeringsstyrkor.
Den syriska armén talar om ett mindre antal fångar. Armén anklagar SDF för att medvetet ha släppt kring 120 IS-fångar från fängelset.
Armén säger sig nu ha full kontroll över staden al-Shaddadi och fängelset där. Dessutom uppger militären att säkerhetsstyrkor lyckats fånga in ett 80-tal av de förrymda fångarna.
Strider kring flera fängelser
Kurdiskledda SDF kontrollerar ett drygt dussintal fängelser i nordöstra Syrien. Kring 9 000 misstänkta IS-terrorister har hållits fängslade där sedan IS besegrades militärt i Syrien 2019, främst tack vare SDF som stöddes av en USA-ledd koalition.
Den senaste tidens hårda strider mellan syriska regeringsstyrkor och SDF-styrkor i norra Syrien har ökat oron över att IS-fångar kan komma att utnyttja kaoset och rymma från fängelserna i regionen.
Den syriska regeringen har varnat SDF för att underlätta rymningar som en form av ”politisk utpressning”. SDF avvisar påståendena om att man skulle utnyttja IS-fångarna som ett politiskt vapen.
Under de allra senaste dagarna har det också pågått strider kring fängelset al-Aqtan, strax nordost om staden Raqqa. Enligt SDF har nio av dess medlemmar dödats i striderna.
En reporter från nyhetsbyrån AP såg en amerikansk delegation åka in i fängelseområdet för att medla mellan de två sidorna.
USA har goda relationer både till SDF och den syriska interimsregeringen.
Enligt Syriens interimspresident Ahmed al-Sharaas kansli hade al-Sharaa ett telefonsamtal med USA:s president Donald Trump på måndagen.
De ska ha talat om vikten av att skydda den kurdiska minoriteten i landet och garantera dess rättigheter. De är också överens om att fortsätta kampen mot IS.
IS-fraktioner är fortfarande aktiva och utgör ett hot i Syrien.
SDF lämnat också al-Hol, ett tiotal finländare finns i lägret
SDF lämnade också fånglägret al-Hol nära gränsen till Irak på tisdagen, efter att regeringsstyrkor inlett en offensiv mot området kring lägret.
Al-Hol hyser huvudsakligen kvinnor och barn som är familjemedlemmar till IS-medlemmar. Ungefär 25 000 personer ska befinna sig i lägret.
Också ett tiotal finska medborgare finns i lägret, säger utrikesministeriets konsulchef Jussi Tanner till Yle Uutiset. Enligt Tanner är de flesta av dem barn.
Han säger att kurdiska styrkor och regeringsstyrkor har utkämpat hårda strider i området kring lägret under de senaste dagarna, och att läget kan jämföras med fullt krig.
Tanner säger också att det just nu inte går att säga vad som kommer att hända med lägret eller de finländare som befinner sig där.
– Det mest optimistiska scenariot är att driften av lägret fortsätter som vanligt, säger han, men påpekar att situationen i området inte bådar gott för lägrets del.
Källor: AP, Reuters, AFP