Bybor i Lovisa vill ha mer information från staden

Över hälften av Lovisas invånare bor utanför centrum, men utan byarna är Lovisa ingenting. Nu vill staden jobba på relationen till sina byar.

En diskussion pågår i ett rum med flera personer vid ett bord. Några av deltagarna har anteckningar och det finns kaffekoppar på bordet.
Nya livskraftsdirektören Minna Kajaste tycker att byarna har mycket att ge Lovisa och att Lovisa kan ge mycket åt byarna. Bild: Frida Frankenhaeuser / Yle

Lovisa vill stärka samarbetet med sina byar och bjöd in till stormöte i Rådhuset i går (28.1).

Stadens vision är ett samarbete som sträcker sig åt många håll. Dels ska byarna lära sig samarbeta med varandra, dels ska staden och byarna bli bättre på att dra nytta av varandra.

Omkring 30 personer deltog. Det blev konstruktiv diskussion och många saker att jobba vidare på för staden. Mest efterlystes information.

All informationsgång borde bli bättre

Jonna Hinttaniemi bor i Pernå kyrkby men är uppvuxen i Isnäs. Hon deltar i mötet både för att hon bor i en by och för att hon är fullmäktigeledamot för SFP.

– Jag var positivt överraskad över att här var så många på plats. Det kom många goda ideér som jag måste gå hem och smälta.

Hinttaniemi upplever att både stadens ledning, men också invånarna i byarna, fick bra tankar att jobba vidare på. Men, i likhet med många andra på mötet, efterlyser hon bättre information och informationskanaler. Hur ska någon annars veta vad som är på gång i Lovisa?

– Jag sitter i fullmäktige och jag hittade ingen info på stadens sidor ens om när vi har nästa möte.

Två personer står i ett mötesrum och ser glada ut. De har nyss pratat med varann.
Jonna Hinttaniemi och Johnny Bäcklund tycker båda att Lovisa borde bli bättre på att informera och marknadsföra. Bild: Frida Frankenhaeuser / Yle

Johnny Bäcklund bor i Pitkäpää i Pernå och är uppvuxen i Kungsböle i Strömfors. Han kom till mötet för att få mera information och bättre veta vad staden håller på med.

Också han tycker att informationsgången haltar från stadens sida. Men det är också svårt att hitta info om sådant som pågår i de andra byarna i Lovisa, konstaterar han.

– Jag har förstått att stadsdirektören är genuint intresserad av byarna. Jag tycker att både han och nya livskraftsdirektören Minna Kajaste menade allvar och på riktigt verkar vara intresserade.

Bäcklund konstaterar ändå att a och o är att själv vara aktiv.

– [Det är viktigt] att man följer vilka evenemang det finns och att man deltar.

Byarna ska lära sig samarbeta

Minna Kajaste är ny livskraftsdirektör i Lovisa. Hon vill att byarna ska fundera på sina styrkor och sedan kan staden hjälpa till med att utveckla dem. Både hon och stadsdirektören tittar hellre på styrkor än på brister.

– Att Lovisa är byarnas stad är något man sade åt mig redan då jag började här för ett år sedan. Jag vill visa att staden uppskattar det arbete som görs i byarna och att det har en betydelse för staden som helhet, säger stadsdirektör Tomas Björkroth.

En man och en kvinna står bredvid varandra i en vacker och stor mötessal. De är båda sakligt klädda och ser nöjda ut.
Minna Kajaste och stadsdirektör Tomas Björkroth vill att invånarna i både byarna och i centrum ska förstå att alla jobbar för ett gemensamt mål: ett levande och fungerande Lovisa. Bild: Frida Frankenhaeuser / Yle

Både Kajaste och Björkroth noterar diskussionen om den haltande informationsgången. Staden ska, tillsammans med byarna, hitta sätt att sprida information om allt det som är på gång i byarna.

– Byarna skapar ett innehåll i vårt år, i vår fritid och i vår upplevelsevärld. Då är det vår uppgift som stad att marknadsföra det här så att så många som möjligt kan delta.

Nästa steg är att fortsätta diskussionen och komma fram till en plattform som kan hjälpa byarna att lära sig av varandra och att hitta en kanal för att få i gång en aktiv kontakt med staden.

– Det viktiga att komma ihåg med ett partnerskap är att båda ger och båda får, konstaterar Björkroth.