Start

Neil Young skänker sin musik till Grönland

Artisten Neil Young ger alla på Grönland fri tillgång till sin musik – samtidigt som han kritiserar USA:s regering.

Neil Young under en konsert.
Neil Young har erbjudit alla på Grönland gratis tillgång till sin musiktjänst i protest mot USA:s regering. Bild: Richard Isaac / AOP

Den 80-åriga rockveteranen Neil Young ger alla invånare på Grönland gratis tillgång till sin musik.

Young har gjort musik i över 60 år och är känd för låtar som Heart of Gold och Rockin’ in the Free World.

Artisten meddelar om beslutet på sin sajt, där han också riktar kritik mot den amerikanska regeringen:

”Jag hoppas att min musik och mina musikfilmer kan lindra en del av den oberättigade stress och de hot ni upplever från vår impopulära och förhoppningsvis tillfälliga regering”, skriver han.

Neil Young riktar sitt meddelande till ”alla våra vänner på Grönland”.

Grönland har hamnat i världens blickfång sedan USA:s president Donald Trump väckt stor uppståndelse genom att säga att USA vill äga ön.

Den öppna tillgången gäller för alla på Grönland i ett års tid.

Neil Young har både kanadensiskt och amerikanskt medborgarskap.