Barn under 13 år ska inte ha smarttelefon, rekommenderade nyligen Institutet för hälsa och välfärd och Utbildningsstyrelsen.
– Barn ska få telefon när de är 7 år. Då är man så stor, tycker Alva, 5 år.
Hon och två andra barn i Dickursby daghem i Vanda utgör veckans Barnpanel.
Minea, 5 år, skakar på huvudet.
– Man ska inte ha telefon när man är 7, 6, 8, 9 5, 4, 3, 1, 2. Och 0, räknar hon upp.
Det här resonemanget övertygar Nicolas, 6 år, för han håller med. 10 år är en lämplig ålder, tycker han.
Hur länge är då lämplig skärmtid för ett barn?
– Sju timmar, säger Alva generöst.
En fälla i fickan!
De allra flesta unga vuxna vill minska sin skärmtid. Hur ska man göra för att lyckas med att bryta vanan att ideligen ta fram mobiltelefonen ur fickan?
– Man kan ha en dragkedja på fickan, tycker Minea.
Hon berättar om dragkedjan till ena fickan på hennes overall som har gått lite sönder och är jättesvår att öppna. En sådan skulle vara bra.
Smart, om det är svårt att ta fram telefonen kanske man undviker det.
Alva tror på hårdare metoder:
– Man kan ha en vass sticka i fickan. Då gör det ont i handen när man vill ta telefonen, säger hon.
Vad ska man sedan göra med all tid, när man inte bara tittar på sin skärm?
– Man kan titta på fönstren, tycker Nicolas.
– Man kan prata, säger Alva.
I Barnpanelen pratar Karin Filén med barn i dagisåldern om aktuella ämnen varje vecka. Vill du höra fler Barnpaneler?