Rosa Pohjolainen har haft en motig säsong i världscupen. Placeringarna har ofta pendlat mellan 40 och 50 och bara en gång har hon tagit poäng – i Levi slutade hon på 28:e plats i slalom.
Pohjolainen är uttagen till OS och laddar nu upp inför spelen med tävlingar i Europacupen. I dag lyckades hon mycket väl i störtloppet i Orcieres Merlette.
Pohjolainen slutade tvåa och var bara tre hundradelar långsammare än tyskan Fabiana Dorigo.
– Dagens insats var ganska bra men jag kunde ha tagit bättre linjer vid några tillfällen, säger hon enligt STT.
Det här är Pohjolainens andra pallplats i Europacupen. Den första kom i slalom för fyra år sedan.
Rosa Pohjolainen är en av tre damåkare som ingår i Finlands OS-trupp. I Peking för fyra år sedan körde hon ur i det första slalomåket och blev utan resultat.