Start

Mette Baas löpte finländskt rekord och klarade VM-gränsen

Mette Baas är i strålande form redan nu. I dag förbättrade hon sitt finländska rekord på 400 meter med över en halv sekund och kvalade in till inomhus-VM.

Mette Baas löper inomhus.
Mette Baas stod gjorde en kanoninsats i Nordenkampen. Bild: Pasi Suokko / Apollo Photo / All Over Press

Det var under Nordenkampen som Mette Baas slog till med ett präktigt finländskt rekord. Baas vann 400 meter på tiden 51,65 som är 60 hundradelar bättre än hennes tidigare rekord.

– Jag tyckte att jag löpte ganska lugnt men tempot var verkligen högt, säger Baas i ett pressmeddelande.

Det här rekordloppet gjorde att hon kvalade in till inomhus-VM som arrangeras i Polen i mars. Samtidigt gick Baas också in som fyra i världen på 400 meter den här säsongen.

– Jag visste att jag kunde springa under 52 sekunder den här säsongen, men den här tiden är en stor överraskning. Framför allt att det gick så mycket under 52 sekunder, säger Baas

Utomhus har Mette Baas löpt 400 meter på 51,47 som bäst. Det gjorde hon förra sommaren.

Andersson vann på 4,28

Saga Andersson från Esbo IF tog en grenseger i Nordenkampen. Hon vann damernas stavhopp med resultatet 4,28.

– Jag gjorde bra hopp på ingångshöjden 4,13 samt på 4,28. Jag var mer aktiv i luften och det har varit ett problem tidigare, säger Andersson.

Efter att Andersson hade säkrat segern gjorde hon tre försök på 4,41 men utan att klara höjden.

– Jag bytte stav till 4,41 och försökte för mycket. Det syntes i löpningen men jag känner ändå att hoppningen går framåt, säger Andersson.

Samtliga resultat från Nordekampen finns här.